Renovované učebny inspirují k interaktivní výuce

Proměna učeben na FSS vede i ke změnám výuky. Moderní technika, příjemné prostředí a nový software mají studenty připravit do praxe.

18. 10. 2018 Marie Schindler

Při přestavbě učeben se zaměstnanci fakulty inspirovali učebnami zahraničních univerzit. Foto: Tomáš Hrivňák

Proměna učeben na fakultě sociálních studií je spojená se změnami ve výuce. Nové uspořádání prostoru i moderní technika má sloužit ke kolektivním aktivitám a lepší spolupráci vyučujícího a studentů. „Vždycky jsem své kurzy vedla interaktivně, ale teď mi to jde snáz. Nový prostor vede k živější komunikaci,“ pochvaluje si lektorka Jiřina Salaguardová výuku v nové učebně PC54 nyní koncipované jako newsroom.

Když Jiřina Salaguardová, vyučující na katedře mediálních studií a žurnalistiky, po prázdninách poprvé vešla do renovované místnosti PC54, radostně vykřikla. Místnost se od dob podzimního semestru změnila k nepoznání. Řady lavic nahradily čtyři ostrůvky stolů poskládaných do kruhu se sezením vždy pro pět studentů. Počítače na stolech jsou nové a rychlejší a na stěnách místnosti přibyly dvě velké obrazovky. „Jsem nadšená z toho, jak je prostor uspořádaný, rozbitý, má svou technickou krásu, a i akustika je tu nakonec lepší,“ raduje se z proměn Salaguardová.

Vyučující, která vede například kurz publicistické žánry, si myslí, že je potřeba novému prostoru přizpůsobit i výuku. „Mohu teď přijít ke studentům blíž, nestát jen tak za katedrou, ale podívat se, jak píšou. Kontakt je živější a když se ho lektor nebojí, může z něj vzniknout dobrá energie i humor,“ soudí Salaguardová.

Za pravdu jí dává i správce audiovizuální techniky Petr Barták na katedře mediálních studií a žurnalistiky, který se na renovacích významně podílel. „Místnosti dříve nepoužívaly k seminární výuce a kolektivní práci, protože to v podmínkách předchozích učeben ani nešlo. Čtyři řady počítačů a studenti schovaní za monitory, s tím se pracuje hodně blbě,“ konstatuje Barták.

Nový koncept učebny si pochvaluje i studentka žurnalistiky Anna Jančevová. „Myslím, že kruhové stoly jsou hodně moderní a oblíbené hlavně v zahraničí. Když jsem byla na škole v Bristolu ve Velké Británii, byly tam stoly takhle kruhově rozmístěné," vzpomíná Jančevová.

Učebnu PC54 využívají především studenti kurzu Úvod do zpravodajství, mezi nimi i Eva Pinkasová. „Nástěnné obrazovky jsou podle mě super. Dřív jsem vždy měla problém některé věci přečíst, zatímco teď, ať sedím kdekoli, vše krásně vidím,” míní Pinkasová. Práci s obrazovkami hodnotí kladně i jedna z vyučujících předmětu, Veronika Skálová. „Ve srovnání se starým projektorem jsou nástěnné obrazovky výborné. Co se ale týká ostrůvků, je to asi uspořádání výborné pro práci ve skupinách, jenže velkou část mých seminářů většinou něco vykládám a mám pocit, že se mi někteří studenti za počítači víc schovávají,” tvrdí Skálová.

Kromě pochvalných hlasů vyjadřujících se k novému uspořádání místností se ale objevuje i kritika. „Nelíbí se mi, že jsou v místnosti PC54 obrazovky na obou stranách. Nikdy nevím, na kterou se mám dívat a když mám obrazovku za zády, přijde mi to trochu schizofrenní,“ svěřila se studentka žurnalistiky a environmentálních studií Karolína Tomečková.

Studenti i učitelé se shodují na tom, že si na prostorové změny budou muset zvyknout. „Musím říct, že nové rozestavení počítačů je docela netradiční, ale jakmile si na to člověk zvykne, nebude to problém. Nejvíc oceňuju, že když potřebuji s něčím pomoct, nemusí se vyučující prodírat mezi řadami, aby mi vysvětlil, co dělám špatně,” podotkla studentka žurnalistiky Michaela Kolková.

Studentka Pinkasová zase tvrdí, že k aktivnější výuce teď budou muset napomoct i studenti. „Rozestavení stolů vyhovuje asi jak komu, ale za mě je to fajn. Aspoň není výuka tak anonymní a jsme nuceni se víc zapojovat,” tvrdí.

Učebna PC54 připomíná novinářský newsroom. Foto: Tomáš Hrivňák

Televizní kout i nový mixážní pult připraví studenty na praxi i do života

Místnost PC54 však není jediná, ve které si studenti po prázdninách mohli všimnout změn. Fakulta nechala zrenovovat celkem šestnáct učeben po celé budově, které získaly nové technické vybavení jako jsou dataprojektory a počítače, některé z učeben jsou také lépe odhlučněné. Ve střižně, v několika místnostech v pátém a druhém patře ale i v knihovně se změnilo i uspořádání nábytku, jímž byly místnosti nově vybavené.

Významnou novinkou pro budoucí novináře je vznik newsroomu v místnosti 5.27, který ocenili především členové studentské televize Muni TV a Studex TV. Ti ještě donedávna neměli vyhrazenou místnost, ve které by se mohli pravidelně potkávat na redakčních schůzkách. Učebna 5.27 je jim teď k dispozici, navíc v ní přibyl i televizní kout pro rychlé vstupy. „Televizní kout je určený k natočení rychlých vstupů či rozhovorů ve chvíli, kdy by to ve velkém studiu bylo moc složité. Doteď se ve studiu dalo natáčet pouze s využitím techniky ve střižně, takže když byla ve střižně výuka, natáčet se tam nedalo,“ vysvětlil potřebu koutu Barták.

Prvních novinek se dočkalo i studentské Radio R. „Předělali jsme velkou nahrávací místnost, aby tam bylo víc místa, ale zároveň více počítačů,” zmínil Barták. V rádiu také přibyl kulatý stůl, který má podpořit týmovou práci. Razantnější změny se odehrají ale až v příštím roce. Podle vedoucí oddělení projektové podpory fakulty Jitky Wolfové nechá vedení fakulty v rádiu v příštím roce kompletně vyměnit techniku, v plánu je i nový režijní a mixážní pult. „Na jaře ještě plánujeme zavedení nového redakčního systému, který propojí všechny části výuky praktické žurnalistiky, aby se dalo s tokem informací efektivně pracovat,“ slíbila Wolfová. Nový redakční systém tak bude používat například cvičné médium pro studenty žurnalistiky.

Fakulta získala na renovace peníze hned z několika projektů. Patří mezi ně projekt pro zlepšení podmínek pro studium MUNI4students, program SIMU+ a také MUNI 4.0. „Na nových pracovištích mají studenti získat dovednosti, které po nich bude chtít zaměstnavatel. Pomoct jim mají hlavně v uplatnění na trhu práce. Do praxe pošleme člověka, který už umí pracovat s kamerou, umí materiál sestříhat, zvládne pracovat se zvukem a ví, jak vše propojit, a to na technice, která se aktuálně používá,“ vysvětlila záměr inovací Wolfová. Dodala, že by se sama nejradši znovu vrátila ke studiu.

Snímače pohledu a výsuvné přepážky zlepší podmínky pro výzkum

Významné změny se odehrály i ve druhém podlaží v místnosti PC26 vybavené počítači. Využijí je především politologové, konkrétně magisterští studenti nově reakreditovaného oboru politologie Volební studia a politický marketing. Vybavení místnosti je vhodné i pro experimentální, marketingové či bezpečnostní výzkumy. Lavice jsou vybavené bočními i předními přepážkami, aby se účastníci výzkumu mohli plně soustředit na otázky, na které odpovídají. Počítače jsou dále vybavené novým softwarem, který dokáže číst mimiku uživatele a potom ji využít pro výzkum. Studenti si budou moct osvojit i základy eye trackingu neboli metodu kamerového měření pohybu očí a pohledu, která se uplatní v akademických výzkumech, ale v praxi ji používají i různé firmy. 

Cílem vyučujících z katedry politologie je studentům poskytnout co nejlépe vybavené pracoviště, ve kterém budou mít možnost naučit se pracovat s pokročilými nástroji užívanými při různých analýzách, jako je například analýza emocionálních reakcí na podněty, práce s daty, experimentální metodologie, či sestavování dotazníků. „Učebna přináší nové možnosti studentům, kteří budou zpracovávat výzkumně orientované závěrečné práce či řešit praktická projektová zadání v novém předmětu zaměřeném na stáže a praxe. Nových předmětů bude několik, na využívání počítačové učebny je nejvíce zaměřen předmět Moderní informační technologie v politologii,“ informoval proděkan pro studium a vyučující na katedře politologie Roman Chytilek.

O prázdninách se proměnilo několik učeben i oranžová studovna. Foto: Lenka Brothánková

Náš student, náš pán

Oranžovou studovnou v knihovně, kdysi obyčejnou místností s několika regály plnými knih a šesti počítači, procházeli dříve studenti bez většího zájmu. Dnes je to místo, které se jako první zaplní hned po otevření a odkud musí knihovníci ještě v devět večer vyhánět poslední studenty. Změnu přinesla rekonstrukce knihovny, která se uskutečnila o letních prázdninách.

Knihovníci a knihovnice se inspirovali především knihovnami z Anglie a Holandska a při vymýšlení nápadů nešetřili kreativitou. Netradiční je například sedačka zasazená doprostřed regálu s knihami, nebo půlkruhové knihovničky. „Půlkulaté regály rozbíjí prostor, vytváří pseudoseminární místnost, kdy mezi dvěma regály mohou sedět i čtyři studenti a pracovat na společném projektu,“ popsal princip originálních regálů knihovník Jan Kříž, který byl jedním z hlavních tvůrců proměn v knihovně. „V některých jiných univerzitních knihovnách by bylo asi zbytečné takto upravovat knihovnu, protože jejich studenti využívají ke studiu převážně online zdroje. Jelikož jsme ale na fakultě sociálních studií, je důležité mít prostory vhodné pro debatu nad knihou nebo pro skupinové práce. Víme, že studenti tady tráví hodně času a chceme, aby se tady cítili co nejlépe,“ dodal Kříž.

Novou podobu knihovny si chválí nejen studenti z Česka, ale i ti, kteří do Brna přijíždějí díky programu Erasmus+ ze zahraničí. „Včera jsem v knihovně byla až do devíti, strávila jsem tam čtyři hodiny. Líbí se mi, že tam všechno funguje, jak má a personál je extrémně ochotný. Pomohli mi například napojit můj osobní počítač na tiskárnu, jen jsem jim ho půjčila a oni mi vše nastavili a vysvětlili,“ rozplývala se nad knihovnou fakulty sociálních studií Karen Jónasdóttir z Islandu, která chce v Česku zůstat dva semestry.

Ze všeho nejvíc si Jónasdóttir oblíbila právě nově přestavěnou oranžovou studovnu. „Knihovna na fakultě sociálních studií má podobnou atmosféru, jakou máme na univerzitě v Akureyri, jen otevírací dobu máte delší. Zamilovala jsem si lavičku zakomponovanou v regálu mezi knihami. Zrovna dneska jsem tam seděla, četla knihu a připadala si jako ve filmu,“ vypráví Jónasdóttir, ale zároveň přiznává, že do oranžové knihovny chodí spíše odpočívat než se učit.

Ke studentům se knihovníci snaží být tolerantní a vycházet jim vstříc, zároveň věří v jejich zodpovědnost Už před lety upustili od cedulek typu „zákaz vstupu“ s kávou, nápoji či jídlem. „Víme, že v knihovně studenti tráví hodně času a mají své potřeby, a věříme, že uživatelé knihovny nebudou záměrně poškozovat knihy politím kávou, protože vědí, že nejsou levnou záležitostí a jsou pro ně zdrojem důležitých informací,“ vysvětlil Kříž.

Video: Prázdninová rekonstrukce změnila několik učeben na FSS k nepoznání

Novou techniku našli po prázdninách studenti v místnosti PC54. Z nedaleké učebny 5.27 se stalo víceúčelové studio. 

Video: Muni TV/Karolína Kopincová a Tomáš Hrivňák

Zrenovované místnosti jsou vybavené moderní technikou. Foto: Tomáš Hrivňák

Petr Uhlíř, student a člen vedení MuniTV a Studex 

"Z nového vybavení máme samozřejmě radost. Hlavně co se týče střižny. Výkonnější počítače nám urychlí práci a zvládají pracovat i s videi ve vysokém rozlišením. Další skvělou zprávou je, že máme k dispozici nové studio v učebně 5.27 s různě barevnými plátny pro natáčení krátkých komentářů a vstupů. V neposlední řadě je parádní, že máme jeden TriCaster, tedy televizní produkční systém, navíc. TriCaster toho umí strašně moc. My ho používáme například ke stříhání videí, vkládání grafiky, titulků, ale taky pro streamování na Facebooku nebo YouTube. S ním můžeme vyrazit i mimo budovu, takže plánujeme živé přenosy z hokeje nebo dalších akcí."

Pavlína Ondráková, studentka mediálních studií a žurnalistiky

"V učebně AVC mám třeba předměty Culture & Media nebo Dějiny médií. Hodně využíváme plátno, které je oproti tomu, co v učebně bývalo dřív, o hodně větší. Líbí se mi taky pohodlnější židle. Celkově vypadá AVC moderněji."

Eliška Pavlíková, studentka mediálních studií a žurnalistiky

"V studiu 5.27 se mi líbí, protože je moderní a techniky dobře vybavené. Osobně se mi ale zdá, že je tam nevyužité místo a nevejde se tam tolik lidí jako dříve. Nejvíc mi vadí, že všechny židle po obvodu učebny jsou obyčejné plastové, takže nepohodlné, a nemají sklápěcí stoleček, na který by si člověk položil notebook nebo bloček. Takže je to boj o to, kdo chytne jedno z těch deseti míst u stolu. Na první pohled je to pěkné a plné nové techniky, jen podle mého to není úplně praktické pro běžné přednášky, ale spíš pro menší semináře."

V knihovně vzniklo místo pro společné učení i pro odpočinek. Foto: Lenka Brothánková
Oranžovou studovnu ozvláštňují police ve tvaru půlkruhu. Foto: Lenka Brothánková
Studenti mohou posedět i přímo mezi policemi. Foto: Lenka Brothánková

Karen Jónasdóttir, studentka mezinárodních vztahů z Islandu

"Knihovna je velmi hezká. Má podobnou atmosféru jako knihovna u nás v Akureyri. Můžete studovat mezi poličkami, jsou tu gauče, takže nemusíte pořád sedět u stolu nebo na nepohodlných židlích. Také jsem si zamilovala lavičku v oranžové studovně, která je zasazená v regálu knihovny. Zrovna dneska jsem tam seděla, četla a říkala si, že je to jako z filmu. Studovat musím u stolu, ale když mám čas mezi výukou a chci jít někam třeba jen koukat na Netflix, oceňuju, že si můžu sednout na pohodlné sedačky. Do oranžové studovny se nechodím vyloženě učit, ale hlavně odpočívat."

Pavel Galík, vyučující předmětu Publicistické žánry v tištěných médiích

"Z svého pohledu jsem nepociťoval potřebu něco v učebně 5.27 změnit, protože v mých hodinách s multimediálními věcmi zase tak intenzivně nepracujeme. Naopak mám problém, že je u stolu jen deset míst, ale v předmětu je zapsaných patnáct studentů, takže těch pět studentů musí sedět v druhé brázdě. Pro mě není žádný přínos, že tady jsou počítače, stejně každý druhý student má dnes svůj laptop. Úplně nadšený z toho nejsem, ale předpokládám, že techniku studenti využijí v jiných předmětech."

V učebně 5.27 se počítače ukrývají přímo ve stole. Foto: Tomáš Hrivňák
Učebna 5.27 se hodí především pro malé semináře. Foto: Tomáš Hrivňák

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.