Fakultní Krmítko je pro studenty místem k odpočinku, učení i zdrojem rychlého občerstvení

Jako útočiště mezi přednáškami i jako jídelna slouží lidem kavárna Dezert Cafe. Studenti si pochvalují změnu v kvalitě i novinky v kavárenské vitríně.

30. 1. 2017 Kateřina Picková

Většina studentů dává přednost rychle dostupnému jídlu z kavárenské vitríny. Foto: Jana Sosnová

Útočiště mezi přednáškami, místo k učení nebo odpočinku či jídelna pro ty, kterým se nechce plýtvat časem při přesunu do některé z brněnských restaurací. To všechno je pro návštěvníky kavárna na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Přestože už dvakrát změnila název, mnozí ze studentů či zaměstnanců jí stále neřeknou jinak než Krmítko. Více než půl roku po celofakultní anketě, která prověřovala spokojenost se službami tehdejšího Selfie Coffee za rok 2015, převléklo toto zařízení opět kabát. Studenti si pochvalují změnu v kvalitě i novinky v kavárenské vitríně nově pojmenovaného Dezert Cafe.

Krmítko má na fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity svou historii. Za dobu, po kterou občerstvovací zařízení slouží studentům i zaměstnancům, našlo své odpůrce i pravidelné zákazníky. Návštěvníci mohou sáhnout po rychle dostupné kávě a jídle například v podobě obloženého pečiva nebo tyčinek, někteří posedí v přilehlé místnosti a věnují čas třeba i přípravě na přednášky. „Krmítko vnímám jako velmi příjemné prostředí. Stalo se mým útočištěm v delších pauzách mezi přednáškami,“ řekla studentka Martina Řihánková, která je pravidelnou návštěvnicí už pět let.

Někteří hosté vnímají kavárnu také jako alternativu pro zdravé stravování. „Zařazení zdravějších a moderních jídel, jako jsou saláty nebo raw tyčinky a podobně, je dobrým krokem. Je fajn, že oproti minulým letům nabízí Krmítko víc jídla, jímž nahradím oběd v některé z přilehlých restaurací, když nestíhám,“ doplnila studentka Anežka Přikrylová.

Právě role rychlé zastávky pro něco k snědku přináší kavárně největší oblibu. „Pokud tam jdu, tak většinou na kávu nebo bagetu – něco vzít do ruky a jít. Ocenila bych ale, kdyby bylo na výběr i více druhů různého pečiva – zejména odpoledne to tam bývá poměrně vybrané,“ zhodnotila studentka  Andrea Gabrielová.

Chybějící zboží některé návštěvníky odrazuje i předem. „Přiznám se, že tam moc nenakupuju. Na můj vkus až moc často nemají to, co bych rád. Proto s fakultním bistrem už raději nepočítám a věci si kupuju ve městě cestou na fakultu,“ vysvětlil vyučující Miloš Gregor z katedry politologie.

Některé studenty hlavně v minulosti odrazovalo také dražší zboží. „Nejsem každodenní návštěvník Krmítka, ale nabídka jídla i nápojů je velice slušná. Horší je to podle mě s cenami, ale zase záleží produkt od produktu,“ uvažuje studentka Martina Spoustová. Sympatičtí zaměstnanci a jejich vstřícný přístup ale podle ní vyšší ceny kompenzují.

Přes dva měsíce je Krmítko v novém kabátě

Z výsledků celofakultní ankety, na kterou loni v informačním systému odpovědělo téměř tři a půl tisíce studentů a více než šest stovek zaměstnanců, vyplynula nespokojenost téměř poloviny respondentů. Kritizovali otevírací dobu, malý sortiment zboží i vysoké ceny. Proto se vedení fakulty sociálních studií rozhodlo jednat s tehdejším provozovatelem kavárny Selfie Coffee. „Provozovatel předložil návrhy opatření reagující na závěry ankety a zdálo se, že jejich uskutečnění povede ke zvýšení spokojenosti,“ uvedla tajemnice fakulty sociálních studií Pavlína Kadlčková.

Situace se však ani potom nevyvíjela příznivě. „Nastaly problémy v komunikaci s provozovatelem i s placením nájmu a situace vyústila v ukončení nájemní smlouvy. Sepsali jsme smlouvu s novou provozovatelkou,“ dodala Kadlčková.

Fakultní kavárnu tak poslední dva měsíce provozuje Lenka Hrbáčová pod názvem Dezert Cafe. Jelikož majitelka pracovala pro původního provozovatele, zná prostředí kavárny velmi dobře. I proto se rozhodla zásadně do běhu zařízení nezasahovat, v téměř stejném složení zůstal dokonce i personál. Zásadnější změny ale nastaly v nabídce zboží. „Rozšířili jsme sortiment. Nově děláme pudingy, dezerty a snažíme se připravovat i více druhů salátů. Kromě toho jsme začali odebírat pití od Kofoly, které předtím nebylo v nabídce, a nově i přírodní džusy a šťávy,“ vyjmenovala Hrbáčová.

Prioritu Hrbáčová vidí především v doplňování nabídky čerstvých produktů. „Obměňujeme jídla, neděláme pořád to samé. Například bagety zůstávají stejné, ale snažíme se k nim doplňovat i jiné druhy obloženého pečiva,“ vysvětlila nová provozovatelka.

Všechno jídlo vystavené ve vitrínách přitom zaměstnanci bistra chystají přímo v jeho zázemí. „Nedovážíme nic kromě balených jogurtů nebo pití. Všechno připravujeme každé ráno v kavárně. Víme, jaký je na fakultě provoz, takže se snažíme, aby se zboží vždycky doprodalo, popřípadě ho doprodáváme před koncem pracovní doby o něco levněji,“ popsala Hrbáčová hlavní devízu občerstvovacího zařízení.

Obměnu sortimentu a především jeho pravidelné doplňování vítají i studenti, kteří podnik pravidelně navštěvují. „Výrazným zlepšením oproti předchozím semestrům je například to, že třeba croissantů bývá plný tác – a ne jen dva oschlé kousky, jako tomu bylo dříve,“ pochvaluje si studentka Eva Bartáková, která v Dezert Cafe často nakupuje.

Změnu chválí také Martina Řihánková. „Směr, kterým se Krmítko vydalo, se mi moc líbí. Nabídka jídel je adekvátní a dostačující. Je super, že si tam studenti můžou vybrat z poměrně širokého sortimentu – od čerstvého ovoce přes sladké koláče až k polévkám, bagetám nebo těstovinovým salátům, na které tam chodím nejčastěji já,“ zhodnotila studentka.

Kavárna se snaží vyjít vstříc zákazníkům

Nová provozovatelka kavárny se chce soustředit rovněž na novinky mezi hlavními jídly. „Každý měsíc tak například zařadíme nový druh salátu,“ nastínila další chystané změny Hrbáčová. Pokud jde o ceny, rozhodla se většinu nechat v původní výši. „Myslím, že je to tak v pořádku,“ tvrdí. Vysvětlila, že zainvestovala například do přípravy kávy, a díky tomu také rozšířila nabídku kávových nápojů.

Studenti a zaměstnanci si v minulosti stěžovali také na nedodržování otevíracích hodin. „Často mívají zavřeno dříve, než by měli,“ uvedl jeden z respondentů tehdejší anonymní ankety.

Nová provozovatelka kavárny se ale snaží podobných problémů vyvarovat. „Dodržujeme otevírací dobu opravdu tak, jak je vypsaná, tedy od osmi hodin ráno do sedmi hodin večer přes týden a v pátek do pěti odpoledne. Snažíme se vycházet studentům i zaměstnancům vstříc,“ ujistila Hrbáčová.

Fotogalerie

Dodržováním otevírací doby se snaží nová provozovatelka návštěvníkům kavárny vyjít vstříc. Foto: Jana Sosnová

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.