Ako sa robí prezident, debatovali novinári na Multimediálnom dni
Dění Multimediálního dne popisovali také studenti z cvičného média Stisk online.
Workshopy, mediální jarmark, debata a další doprovodný program. Stovky studentů nejen z fakulty sociálních studií navštívily v pátek 24. listopadu Multimediální den. Ústředním tématem patnáctého ročníku byly prezidentské volby.
Volba hlavy státu byla významným mediálním tématem na začátku tohoto roku v Česku, na zahájení pátečního Multimediálního dne to připomněla vedoucí pořadatelské katedry mediálních studii a žurnalistiky. „Téma je to velmi aktuální. A tak to my novináři máme rádi,“ pronesla Lenka Waschková Císařová před zaplněnou aulou.
Dveře fakulty na akci s oficiálním názvem Jak se dělá prezident se zájemcům otevřely už po osmé hodině ráno. V atriu se svými stánky očekávala zájemce známá celostátní média, Radio R spadající pod katedru mediálních studií a žurnalistiky či pořadatelé soutěže Mediální olympiáda. Ta bude příští rok v lednu a březnu testovat mediální gramotnost středoškoláků. „Jsme tady poprvé, ale náš časopis soutěžil už v minulých letech. Byly jsme na pár workshopech a zatím se nám tady moc líbí. Ještě jsme nehlasovaly pro časopis roku, ale máme to v plánu,” řekla žákyně Základní školy Nižbor Klára Davidová, která se akce zúčastnila se svou spolužačkou Annou Veselou.
Pozornost návštěvníků poutal například stánek brněnské Mladé fronty Dnes se svými maskami známých českých i světových politiků. Vedle médií se v atriu prezentovaly také studentské časopisy ze středních, ale i základních škol. V pátém patře si řada zájemců prohlédla studentské Radio R, v němž si návštěvníci mohli vyzkoušet i živé vysílání. „Tento ročník má návštěvníkům dát nový pohled na prezidentské volby, tvorbu kampaně a pomocí workshopů i nový pohled na média a práci v nich. Středoškolákům by to mohlo pomoct při volbě studia na vysoké škole,” uvedla studentka mediálních studií a žurnalistiky a zástupkyně Radia R na mediálním jarmarku Klára Horáková.
Pozornost návštěvníků upoutaly rovněž novinářské osobnosti, které se letošního Multimediálního dne zúčastnily se svým workshopem. V aule se pak uskutečnila debata České tiskové kanceláře nazvaná Jak se fotí prezidenti, kterou provázeli dlouholetí krajští fotoreportéři Igor Zehl a Luboš Pavlíček.
Workshop Jak se dělají politici v předvolební kampani měla původně vést Zuzana Kovačič Hanzelová, autorka diskusní politicko-společenské relace slovenského deníku SME Rozhovory ZKH, která dlouhodobě domluvenou účast den před akcí z pracovních důvodů odřekla. O své zkušenosti se tak s návštěvníky Multimediálního dne podělil redaktor Aktuálně.cz Radek Bartoníček, kterého organizátoři operativně zajistili. „Prakticky okamžitě jsem souhlasil, že přijedu, musel jsem řešit přesun rozhovoru, ráno jsem ještě byl v Českém rozhlase. Naštěstí jsem měl představu, co bych chtěl na workshopu říkat, když mi včera organizátoři volali. Bylo to dobrodružné, ale zároveň jsem se strašně těšil. Být v novinářském prostředí, ještě mezi mladými lidmi, je fakt super,“ popsal Bartoníček. Ve své přednášce se zabýval specifiky předvolebních kampaní, včetně té prezidentské. Hovořil také o tom, na co si dát pozor při vedení rozhovorů. „Radil jsem se studenty, jaký by v mém připravovaném rozhovoru s Alenou Schillerovou zvolili titulek nebo co dát na začátek. Snažil jsem se jim předat, že novinařina je úžasná práce,“ uzavírá jeden z přednášejících na Multimediálním dni.
Návštěvníci Multimediálního dne měli na výběr i další program. Například to, jak napsat dobrou reportáž, studentům osvětlila Jana Ustohalová z Deníku N. Jindřich Šídlo ze Seznam Zpráv zase ve svém workshopu studentům přiblížil, jak se tvoří psaná satira. „Satira není parodie. Je strašně těžké řadu politiků popsat tak, abyste je neparodovali. Parodovat je jednoduché,“ zdůraznil moderátor pořadu Šťastné pondělí.
Závěr akce patřil debatám – tu s názvem Jak se dělá prezident moderoval docent katedry mediálních studií a žurnalistiky Jan Motal. Jaká je role novinářů v prezidentské kampani zjišťoval od Jindřicha Šídla a absolventů katedry mediálních studií a žurnalistiky – redaktorky Aktuálně.cz Dominiky Hejl Hromkové, novináře z České televize Jakuba Pacnera a specialisty na komunikaci Štěpána Neubauera. Dotkli se také toho, jak funguje PR prezidenta nebo jak používat sociální sítě v žurnalistické branži. „Nejsem novinář, který hodně využívá sociální sítě. Pro mě fungují hlavně jako informační kanál,“ zhodnotil Pacner v reakci na diskusi o chování novinářů na sociálních sítích.
Úsměvnou tečku na závěr si v roli moderátorky přichystala studentka brněnské žurnalistiky Kateřina Slaná, která vyzpovídala analytičku ze Seznam Zpráv Terezu Povolnou na téma kampaní na sociálních sítích zjišťovala také, „jak se z nich nezbláznit”.
V nabitém programu si sobě blízké téma našel snad každý. Den na fakultě si užili například studenti z gymnázia ve středočeské Příbrami. „Jsme tu letos poprvé. Byli jsme v Radiu R a dva moji kolegové mluvili dokonce do éteru. Zkoušeli jsme si kvízy, prohlíželi si časopisy, zaujala nás mediální olympiáda,“ svěřil se se svými zážitky jeden z trojice kamarádů, kteří po pátečním Multimediálním dni uvažují o studiu žurnalistiky v Brně.
Jako spoluautorky se na článku podílely tyto účastnice workshopu časopisu Atrium, který se konal na Multimediálním dni: Karolína Mlčochová, Elen Hrouková, Elen Tománková a Nela Jordánová ze Základní školy Nezamyslice a Klára Valentíková, Květa Němečková, Maeveen Stoneová a Jana Berzedyová z Vyšší odborné školy potravinářské a Střední průmyslové školy Kroměříž.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na tento mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.
V aule ve třetím patře fakulty sociálních studií po zahájení Multimediálního dne získali cenu Arnošta Heinricha studenti žurnalistiky s nejlepšími produktovými bakalářskými pracemi. Ocenění pojmenované po významném brněnském novináři, spojeném s Lidovými novinami, získali za svoji psanou a audiovizuální závěrečnou práci čtyři studenti.
Přehled vítězů předchozích ročníků soutěže o cenu Arnošta Heinricha najdete na webu Centra mediálních praxí.
„Z dnešního dne mám báječný pocit. Je tu spousta lidí, které zajímají informace a zajímavosti týkající se médií.“
fotograf České tiskové kanceláře Luboš Pavlíček
„Hrozně nás zaujala virtuální realita, kterou jsme si šly vyzkoušet. Velmi jsme si ji užily a máme v plánu jít i na další workshopy.“
jedna z návštěvnic Multimediálního dne, studentka střední školy
„Těší mě, že se nám výběrem témat Multimediálních dnů daří pokrývat velmi aktuální a současně společensky relevantní témata. Myslím, že nejen u nás byly, ale třeba i na Slovensku brzy budou prezidentské volby klíčovou politickou i mediální událostí. Ale i obecněji je roli médií a novinářů nutné neustále otevřeně diskutovat, nejen v našem oboru, ale samozřejmě také s veřejností. A to chápu jako hlavní přínos Multimediálního dne.“
Lenka Waschková Císařová, vedoucí katedry mediálních studií a žurnalistiky
Studentská televize Muni TV vysílala na Multimediálním dni živě. Čtyři hodiny plné rozhovorů se zajímavými hosty nebo organizátory akce si můžete pustit i zpětně.
Dění Multimediálního dne popisovali také studenti z cvičného média Stisk online.
Jak fungují novináři v Evropském parlamentu? Jak se dělá rozhovor? Co obnáší práce moderátora v České televizi? Jak udržet novináře v bezpečí? Multimediální den na fakultě sociálních studií na téma Evropská unie a novináři letos prostřednictvím těchto i mnoha dalších workshopů a programu návštěvníkům přiblížil práci novinářů.
K začátku semestru a září se často pojí i nástup na stáže či praxe. Jak to s praxemi na jednotlivých katedrách fakulty sociálních studií je a kde je vhodné je hledat tak, abyste před začátkem nového semestru měli všechno vyřízené?