Studium mají studenti spojené především s chozením na přednášky, zkouškami nebo s večírky. Na fakultě sociálních studií se toho ale děje mnohem víc. Každá katedra má proto svůj profil na Facebooku, pomocí něhož sdílí se studenty tipy na zajímavé události či výzkumy. Některé katedry sdílí převážně odborné články, publikace svých vyučujících nebo pozvánky na zajímavé přednášky. Jiné chtějí fanoušky pobavit, takže se na jejich facebookové zdi čas od času objeví vtipný obrázek nebo video. Jak se o takový profil starat a co všechno je k tomu potřeba prozrazuje správce stránky katedry sociologie Pavel Pospěch a také Miloš Gregor, který se stará o profil katedry politologie.
„Mám pocit, že do toho ještě pořád pronikám, je to složitá věc,“ přiznává Pospěch, který stránku katedry sociologie spravuje teprve něco málo přes měsíc a teprve se zaučuje. „Jsem na katedře sociologie jedním z mála, kdo má účet na Facebooku, proto mě na katedře touto funkcí pověřili,“ usmívá se Pospěch. O Facebook katedry politologie se stará Miloš Gregor, který správcovství převzal po svém kolegovi Ottovi Eiblovi. „Dlouho jsem hledal následovníka. Správci jsme oba, ale drtivou většinu obsahu teď publikuje kolega. Mně zůstal na starosti například katederní web,“ popisuje Eibl.
Práce na deset minut, někdy i na hodinu
Miloši Gregorovi zabere správa facebookového profilu denně asi deset minut. „Někdy je akcí a informací tolik, že musím vybírat, kterou zveřejním. Protože jsme katedra politologie, sledujeme i politiku. Někdy se ale ani v té politice nic neděje, a pak je tvorba příspěvku výrazně těžší,“ popisuje Gregor. Podobně je na tom i správce facebookové stránky sociologie. „Když katedra pořádá nějakou zajímavou přednášku nebo konferenci, není těžké něco sdílet, ale když chci opravdu zaujmout, vytvořit vhodný příspěvek trvá," přiznává Pospěch.
Katedra politologie i katedra sociologie se snaží sdílet příspěvky denně. Politologie publikuje šestkrát za týden a snaží se obsah mixovat. V příspěvcích se objevují činnosti vyučujících, rady pro studenty, zajímavosti ze světa politiky a mnoho dalšího. „Před víkendem tam dáváme většinou něco odlehčujícího, ať už třeba ze studentského života nebo z politiky,“ popisuje Gregor. Katedra sociologie se ubírá odbornějším směrem, primárním obsahem jejich profilu jsou odborné články, publikace vyučujících, pozvánky na zajímavé přednášky nebo zajímavosti sociálně vědního charakteru. „Zatím bych se rád držel odborné linky,“ svěřuje se Pospěch. Dodává, že chce facebookovým fanouškům zprostředkovávat kvalitní obsah, nikoli jen sbírat lajky.
Profily kateder nejvíce sledují stávající studenti
Katedra sociologie i politologie ve svých facebookových příspěvcích cílí hlavně na stávající studenty, absolventy a vyučující. „Víme, že primárním publikem jsou naši studenti a snažíme se, aby byl obsah zajímavý především pro ně. Samozřejmě chceme oslovit i zájemce o studium. Zveřejňujeme proto komentáře z aktuálního dění a mluvíme i k lidem, které zajímá politika,“ říká správce profilu katedry politologie. I Pospěch by rád cílil na budoucí studenty, ale přiznává, že by musel radikálně změnit obsah i jazyk profilu. Zatím se mu stránka líbí taková, jaká je. Považuje odborné sociologické výzkumy, práce a články za to pravé, co by se mělo na profilu týkajícím se sociologie objevovat. „Mám účet na Twitteru, kde sleduju mé oblíbené sociology, od kterých se inspiruji,“ vysvětluje Pospěch.
Mezi populární příspěvky se často řadí fotografie vyučujících. „Fanouškům se líbí příspěvky o vyučujících, například když se někdo z členů katedry stane docentem nebo získá profesuru. Jinak sdílíme zejména vtipné příspěvky, kterými se nesnažíme něco výrazného předat. Přece jenom Facebook je pořád platforma, kde zábava je až na prvním místě,“ míní Gregor. Podle Pospěcha je nejpopulárnější populární sociologie. „Jsou různé grafy a výsledky výzkumů dnešních trendů. Takovéto věci mi trvá nejdéle vyhledat, ale jsou potom vlastně nejsdílenější a mají hodně lajků,“ popisuje situaci na Facebooku katedry sociologie Pospěch.
Strategie správců jsou různé
Přístupy k vedení katederních profilů na fakultě sociálních studií se výrazně liší. „Když mám čas stránku utvářet, dělám to tak, aby to bavilo a zajímalo mě. Jestli je to správně, netuším,“ říká Pospěch. Miloš Gregor má opačnou strategii. „Snažím se vcítit do role studenta a nepublikovat jen to, co zajímá mě, ale co bych případně jako student ocenil,“ popisuje. Ani jeden ze správců však primárně neutváří stránky jen z důvodů popularity a sdílení. „Do budoucna bych byl rád, kdyby lidé na katedru sociologie klikali kvůli zajímavým příspěvkům ze sociálních věd,“ přeje si Pospěch.