Diskuze o výzvách aliance, setkání s více než dvěma stovkami zahraničních studentů a prosazování zájmů České republiky. Tak by se daly shrnout aktivity šestice magisterských studentů zapojených do mezinárodního modelu NATO. Ten se uskutečnil 12. až 14. února, poprvé po pětatřiceti letech v aplikaci Zoom místo ve Washingtonu. Novinkou byla i účast studentů z České republiky. „Na předchozích ročnících Českou republiku reprezentovali studenti ze zahraničních univerzit. Tento akademický rok američtí organizátoři poprvé nabídli účast naší fakultě,“ vysvětlila odborná asistentka z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií Barbora Halašková, která českou delegaci koordinovala a sama se modelu účastnila jako odborný dohled.
Fakultní delegace byla národnostně velmi pestrá, české zájmy zastupovala šestice studentů původem z Pákistánu, Slovenska, Turecka a Gruzie. „V podzimním semestru si studenti v mém kurzu European Security Architecture osvojili širokou škálu znalostí o NATO. Díky tomu byli ideálními kandidáty na účast v modelu,“ přiblížila výběr studentů Halašková.
Každý delegát si zvolil jeden z šesti výborů NATO, jehož agendu poté řešil. Michael Andruch si vybral Skupinu pro jaderné plánování, jejímž hlavním úkolem bylo projednat Smlouvu o zákazu jaderných zbraní. „Abych se dostal do role českého delegáta, načítal jsem různá vyjádření českých diplomatů a stálých delegací při OSN a NATO. Vycházel jsem také z oficiálních dokumentů jako je česká bezpečnostní strategie,“ shrnul svou přípravu Andruch. Na konferenci se pak mimo jiné snažil prosadit například větší důraz na kybernetickou bezpečnost. Simulované jednání ho překvapilo především svou rychlostí. „Diskuze byla opravdu dynamická, na prezentaci našeho stanoviska jsme měli většinou jen třicet až šedesát vteřin,“ upřesnil student.
Ačkoli hmatatelným výsledkem modelu NATO je vždy finální komuniké, na kterém se musí shodnout všechny členské státy, primárním cílem akce je obohatit studenty o nové zkušenosti. Podle Rákossyové si účastníci díky simulaci vytvořili jasnější představu o podobě reálných vyjednávání. „Zároveň jsem si uvědomila, kolik přípravy a snahy stojí za prosazováním státních zájmů,“ popsala Rákossyová dojmy z konference, kde si studenti také ověřili své prezentační a argumentační dovednosti.
Při jednání naráželi delegáti na podobné sporné body, jaké se objevují i ve skutečnosti. „Největší třecí plochou bylo Rusko. Některé studentské delegace se snažily prosadit smířlivější postup vůči Rusku, jiné byly naopak pro ostřejší přístup. Ostrá politika se nelíbila hlavně pobaltským státům, které s Ruskem sdílí hranici a musí být opatrnější v komunikaci politiky navenek,“ vysvětlila Halašková. Živá diskuse se odehrávala i v otázce vztahu NATO a Číny. „Snažila jsem se být umírněná a držet se českých strategických dokumentů. Nemyslím si, že by byl ostrý přístup vůči Číně pro Česko přijatelný. Smířlivější pozice se dostala i do finálního komuniké, shodli jsme se například na zahájení strategického dialogu s Čínou,“ přiblížila výsledek jednání Rákossyová.
Největší nevýhodou online formy byl podle Andrucha časový posun, kvůli kterému česká delegace jednala od 14 do 23 hodin večer, zatímco američtí studenti začínali ráno. Jinak byla podle něj organizace přes platformu Zoom zdařilá. „Organizátoři se snažili udělat simulaci co nejvíce realistickou. Delegáti debatovali při moderovaných diskuzích, ale mohli jednat i bilaterálně za zavřenými dveřmi,“ dodala k organizaci Halašková s tím, že virtuální model NATO jí posloužil jako inspirace pro výuku kurzu Arctic Geopolitics, kde se studenty simuluje jednání Arktické rady. „Potvrdilo se mi, že takové aktivity lze pořádat online, a to nejen na úrovni kurzu nebo fakulty, ale i ve světovém měřítku,“ uvedla Halašková.
Pořádající americké univerzity byly podle Halaškové s českou účastí spokojené a nabídly fakultě sociálních studií, aby se modelu zúčastnila i příští rok ve Washingtonu. Mezinárodní příležitosti studentů se tak zase o něco rozšířily, o což vedení fakulty dlouhodobě usiluje. Vysílání studentů na akce jako model NATO je podle proděkana pro internacionalizaci a záležitosti studentů Petra Suchého oboustranně výhodné. „Studenti využívají své znalosti, získávají nové zkušenosti, navazují kontakty, učí se komunikovat v angličtině. Zároveň lze jejich aktivitu ocenit adekvátním množstvím kreditů. Fakulta zase díky studentům získává dobré jméno ve světě,“ vysvětlil Suchý a zdůraznil, že udělá maximum pro to, aby se příští rok podařilo vyslat fakultní tým přímo do USA. Vzhledem k náročnosti na přípravu a na úroveň angličtiny dostanou příležitost opět magisterští studenti z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií.