Studenti se v učebně dávají do pohybu, rozdělují se do skupinek. Každá dostává malý lístek s jedním z kandidátů v nedávných prezidentských volbách. Úkolem je zanalyzovat předvolební kampaň přiděleného kandidáta a nebýt přitom jen povrchní. V místnosti to začíná šumět diskuzemi jednotlivých skupin.
Podobně lze popsat začátek semináře v předmětu Základy politického marketingu. Kurz je základním vstupem do problematiky politického marketingu, jeho akademické roviny, historie i současnosti. Aktuálními vyučujícími jsou politologové Miloš Gregor a Otto Eibl, který odpověděl na následující otázky.
Vstupenka do světa politického marketingu
Pro koho je předmět vhodný?
Je určený pro všechny studenty politologie nebo jiných příbuzných oborů se zájmem o kampaně a volební marketing. Kurz nevyžaduje žádnou speciální znalost či dovednost, takže je vhodný i pro studenty prvních ročníků. Ti ale mohou mít dílčí problémy s psaním seminární práce a naplněním jejích formálních požadavků.
Co předmět studentům dá?
Základy politického marketingu dají studentům přehled o tom, jak jsou v současnosti vedené volební kampaně, co přesně znamená marketingový přístup k politice, ale i o tom, jak se komunikace politiky proměňovala v různých obdobích 20. století. Nezapomínáme ani na diskusi o posledních trendech, nejenom ve vztahu k politice jako takové, ale diskutujeme i nad problematikou nových médií a vůbec nad tím, jak změny na mediálních trzích ovlivňují politiku.
Jak se předmět vyvíjel?
Kurz začala na podzim 2005 učit Anna Matušková (nyní Shavit), já do kurzu nastoupil na podzim 2007 a doktor Gregor na podzim 2012. Původní verze kurzu těžila z rozpuku politického marketingu jako vědecké disciplíny. V té době se na to téma docela hodně publikovalo, navíc i v teoretické rovině, takže kurz byl o něco teoretičtější a co do obsahu „těžkotonážnější“. Šlo také vlastně o jeden z mála na politický marketing orientovaných předmětů, ty byly asi dva nebo tři. Postupně jsme přidávali více empirie, kurz trochu odlehčili a některá témata přesunuli do jiných, postupně vznikajících kurzů. Ostatně na katedře jsme začali nabízet na bakaláři profilaci zaměřenou na politickou komunikaci a později na magistru specializaci na volby a politický marketing. Kurzů tak začalo být vícero, nicméně většina z nich se více či méně odkazuje na ten původní kurz. Respektive obsahuje témata, o kterých jsme s kolegyní Shavit mluvili před 15 lety pouze v jednom kurzu.
Kde vidíte budoucí směřování Základů politického marketingu?
Kurz se každý rok snažíme o něco málo aktualizovat, ať už jde o nové a aktuální volby, nebo nová témata. Letos to bylo koketování s umělou inteligencí v kampaních. Základ ale asi zůstane stejný, pokud tedy nedostaneme zpětnou vazbu od studentů, že tudy už cesta nevede. Základem tak bude i nadále obecné pochopení základních marketingových principů, diskuse o vývoji volebních kampaní a základních nástrojích, které se používají i dnes, a nastínění nových trendů. I nadále to bude vstupenka do světa politického marketingu, respektive do jeho akademické reflexe.
Některým studentům sice může kurz připadat příliš teoretický, ale to je nutné, pokud chce student v navazujících předmětech pochopit do větší hloubky praxi. Předmět je aktuálně členěný na přednášky a dva semináře. Studenti musejí také odevzdat seminární práci a jednu kratší přípravu na seminář. Historický vývoj politického marketingu přidává novou rovinu do studia moderních dějin, médií a dalších oblastí studia.
Předmět se vyznačuje různorodostí – střídáním dvou vyučujících, dvěma praktičtějšími semináři, psaním seminární práce i různorodostí témat. To vše z něj dělá zajímavý a relativně svěží předmět pro všechny, které politický marketing zajímá. Ať už jde o studenty politologie, příbuzných oborů nebo jen ty, kteří by chtěli tomuto tématu porozumět více než jen laicky.