Absolventka žijící ve Švédsku: Chybí mi tu česká spontánnost, jako jít po práci na jedno

Kulturní rozdíly nemusí být vždy překážkou, někdy je tomu právě naopak. Své o tom ví Lenka Klimplová, která studovala nejen na fakultě sociálních studií, ale taky na Dalarna University ve Švédsku, kde po studiích přijala místo vyučující. Socioložka našla v cizině nejen práci, ale i životního partnera, založila rodinu a v království se usadila natrvalo. Přitom dlouho zvažovala, že se do České republiky vrátí. V covidu si ale uvědomila, jakou má ve Švédsku volnost.

18. 12. 2023 Martin Vojtíšek

Vedle péče o dvě malé děti je koníčkem Lenky Klimplové taky bruslení na jezeře Runn. Zdroj: archiv Lenky Klimplové

Začínat s pracovním i osobním životem v cizí zemi zní pro mnoho lidí jako sen. Je něco, na čem jste musela hodně zapracovat?

Jazyk, jednoznačně. Učím jenom v angličtině a ze začátku to bylo hrozné. Třeba se to už změnilo, ale když jsem já studovala, tak se člověk ve škole naučil dobře jen gramatiku, mluvit už ne. V mluvené řeči jsem měla velký blok. První přednášky jsem si psala slovo od slova a četla jsem je. Taky jsem se sama opravovala, něco jsem řekla a místo toho, abych pokračovala dál, začala jsem přemýšlet nad tím, že ta věta byla ve špatném čase.

Nyní pracujete na Dalarna University ve městě Falun, vycestovala jste do Švédska i na Erasmus?

V bakalářském ani magisterském programu jsem na Erasmus nevyjela, a pak jsem začala studovat doktorát. Řekla jsem si, že bych mohla vyjet na Erasmus, ale ne na studijní pobyt, na stáž. V podstatě už od bakaláře jsem směřovala k trhu práce a k politice zaměstnanosti. Jsem docela prakticky orientovaný člověk. A kam jinam jít studovat sociální stát a politiku zaměstnanosti než do Švédska. Když se naskytla příležitost odjet na tříměsíční stáž, obeslala jsem švédské úřady práce a z jednoho se mi ozvali. Na začátku ledna 2006 jsem jim napsala a 6. února jsem odlétala do Falunu. .

Přednášky studentům nahrávám dopředu, v hodinách pak o tématu diskutujeme

Pracovní stáž musela být o něco náročnější než studijní pobyt. Jak jste práci zvládala?

Přijela jsem tam na tříměsíční stáž, ale v podstatě jsem neuměla švédsky, takže jsem nepracovala, spíš jsem se učila, jak to tam funguje. Můj mentor mi vysvětloval, jak dělat prognózy na trhu práce, jak předvídat budoucí kompetence, celé to bylo hodně interaktivní. Učila jsem se i o švédské organizační kultuře. Pak jsem se zamilovala a vymýšlela, jak se po skončení stáže dostat do Švédska zpátky.

Takže jste se při studiu do Švédska vrátila a začala vaše kariéra na Dalarna University?

Ano, znovu jsem tam odjela přes Erasmus, tentokrát už na studijní pobyt. V Dalarně jsem studovala jednoletého magistra oboru Evropská politická sociologie. Zároveň tam učila jedna Češka, která už tam dál učit nechtěla, a tak mi po skončení studia jeden kolega nabídl práci přednášející místo ní. Vůbec jsem se na to necítila, ale nakonec to dopadlo tak, že jsem odučila dva kurzy a další rok jsem učila znovu. Současně jsem ale v České republice dělala doktorát, takže to bylo samé přejíždění. V roce 2011, kdy jsem doktorát dodělala, mi nabídli práci na dobu určitou. O dva roky později jsem pak dostala možnost zažádat o pozici lektora v oboru podniková ekonomika a management, tedy v oboru, který jsem vůbec nestudovala, a výběrové řízení jsem vyhrála. Dnes učím mimo jiné předměty jako jsou organizační studia a lidské zdroje. Takže studium sociologie vlastně pořád využívám, jen v trochu jiném kontextu.

Lenka Klimplová (vlevo) na promoci svých magisterských studentů. Zdroj: archiv Lenky Klimplové

Naznačila jste, že dnes už máte povinností víc. Co je tedy náplní vaší práce?

Učím metodologické kurzy, vedu diplomové práce a jsem také zkoušející. Mám na starost magisterský program Obchodní studia s mezinárodním zaměřením, který dnes studují posluchači z dvanácti zemí. Teď se také dost věnuju rozvoji, v podstatě řeším, jak výuku posouvat dál. Jaké pedagogické metody zavést, aby se studenti aktivně učili. Jsem proti přednáškám v přednáškových sálech, proto je mám u svých kurzů nahrané dopředu, studenti se na ně podívají a společný čas ve škole využijeme k diskusi, řešení různých případových studií nebo jiným interaktivním aktivitám. V současné době se také věnuju tématu používání umělé inteligence ve vzdělávání.

Do Švédska jste přesunula celý svůj život. Plánujete se někdy do České republiky vrátit?

Nevím, před covidem jsem pořád říkala ano. V covidu jsem si ale uvědomila, jakou mám ve Švédsku volnost. Za celou dobu covidu jsem měla roušku snad jen dvakrát. Mám komplikovanou situaci v tom, že muž, do kterého jsem se tu zamilovala a se kterým mám dvě děti, je Rus. Jemu se do Česka kvůli různým předsudkům nechce. To je důvod, proč jsme zůstali ve Švédsku. Má tam dobrou práci a je zvyklý na místní kulturu.

Ze znalostí získaných na fakultě sociálních studií těžím dodnes

V České republice jste studovala a později pracovala v Institutu veřejné a sociální politiky. Dokážete popsat rozdíly mezi studijními a pracovními poměry v České republice a ve Švédsku?

Největší rozdíl z pozice studenta je ve Švédsku seminární kultura. Na seminářích se o všem debatuje a student musí být schopný svou práci prezentovat, obhájit a taky kriticky zhodnotit práci jiných studentů. To za dob mých studií v Česku nebylo. Co se týče pracovního života, chybí mi ve Švédsku trochu spontánnosti. V Česku není problém po práci navrhnout kolegům a zajít na jedno. Takhle to ve Švédsku nefunguje. Každá akce se musí domluvit hodně dopředu. Na druhou stranu mají fiku, což je v podstatě pauza na kávu, kde se dvakrát za den všichni pracovníci sejdou, pijí kávu a povídají si. Řešíme témata pracovní i osobní, a za těch patnáct minut zvládneme tímto stylem vyřešit hromadu problémů. V každé organizaci jsou na to vyčleněné místnosti s automaty na kávu zdarma. Člověk přijde a opravdu s kolegy sdílí, a navíc to utužuje kolektiv. Na univerzitě navíc nemáme pevnou pracovní dobu. Roční sazba představuje nějakých 1 700 hodin, ale nikdo to nepočítá. Mám úkoly, musím odučit kurzy a v projektu musím do určitých termínů odevzdat práci, ale jak si práci rozdělím, závisí více či méně na mně.

Před epidemií covidu Klimplová přejížděla mezi Švédskem a Českem častěji. Dnes se zdá, že je její místo ve Švédsku. Na fakultu sociálních studií zavítala po šesti letech. Foto: Martin Vojtíšek

Zpět k vašemu studiu. Vystudovala jste gymnázium v Pardubicích. Proč jste se rozhodla jít na fakultu sociálních studií do Brna?

V podstatě jsem jen chtěla jít studovat do Brna. Bylo trošku jedno co. Dělala jsem přijímací řízení na práva, na ekonomicko-správní fakultu, na přírodovědeckou fakultu, ale nejvíc mě lákalo jít studovat žurnalistiku. Chtěla jsem jít původně studovat žurnalistiku s psychologií, ale věděla jsem, že tam je hodně velký přetlak studentů. Tak jsem si řekla, že zkusím jako druhý obor sociologii, a musím říct, že mě to hodně bavilo.

U sociologie jste nakonec zůstala a získala v ní magisterský titul a doktorát ze sociální politiky a práce. Proč jste nepokračovala dále ve studiu žurnalistiky?

Žurnalistika pro mě byla klíčový obor, vybírala jsem, co dalšího k tomu. Na magistra jsem se už ale rozhodla pro sociologii, protože žurnalistika na magisterském stupni je víc zaměřená na mediální studia než na žurnalistickou praxi, která mě v tu dobu bavila. Sociologie je věda o společnosti, o tom, jak na sebe jednotlivé skupiny reagují. A to mě zajímalo. Asi jsem hodně ovlivněná svým otcem, který byl dlouholetým ředitelem úřadu práce, takže mě zajímalo a zajímá fungování trhu práce, politika zaměstnanosti a otázky nezaměstnanosti. V tu dobu to na fakultě učil profesor Petr Mareš, který byl kapacita a jeho přednášky byly hodně zajímavé. Ze znalostí, které mi předali profesoři Jan Keller, Ladislav RabušicTomáš Sirovátka, těžím dodnes.

Říkáte, že znalosti využíváte i léta po promoci. Vybrala byste si tedy obor znovu?

Se současnými zkušenostmi si nejsem jistá. Podniková ekonomika a management, které teď učím, jsou založené na sociologických studiích, takže nabyté znalosti využiju, ale těžko říct. Jsem ráda za to, kde jsem dnes.

Vaše cesta je velmi specifická. Máte pro studenty, které by život v zahraničí lákal, nějakou radu?

Nebát se vyjet. Nebát se jet poznávat nové výzvy. I když pojedou na tři měsíce na stáž, nebo studovat na celý rok, vždy je to obohatí o zkušenosti, které v České republice nezískají.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na tento mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.

Lenka Klimplová

Přišla do Brna ochotná studovat cokoli, co ji bude bavit. V tu dobu ale ještě Lenka Klimplová netušila, že ji studia zavedou až do Švédska, kde se nakonec usadí a založí rodinu.

Lenka Klimplová pochází z Pardubic, kde vystudovala i gymnázium. Navázala studiem žurnalistiky a sociologie na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, po získání bakalářského titulu pokračovala magisterským studiem sociologie. Po úspěšném zakončení přidala i doktorát z oboru Sociální politika a sociální práce. Ve své disertační práci se věnovala rozhodování zaměstnavatelů a kvalifikaci pracovní síly.

Lenka Klimplová vede magisterský program Obchodní studia s mezinárodním zaměřením. Vedle toho pracuje na výzkumu, učí metodologické kurzy a vede bakalářské práce. Zdroj: archiv Lenky Klimplové

V současnosti pracuje na výzkumech v oblasti hybridní práce a hybridní výuky a přednáší na Dalarna University ve Švédsku, kde žije se svým manželem a dvěma dětmi.

Poprvé odjela do Švédska na tříměsíční pracovní stáž na úřad práce, kde se učila dělat prognózy vývoje zaměstnanosti. V tu dobu se také zamilovala a rozhodla se, že se do Švédska vrátí. Vrátila, tentokrát na magisterský program Evropská politická sociologie.

Už při studiu zastupovala přednášející a vedla vlastní hodiny. To se opakovalo ještě následující rok a po dokončení doktorátu na Masarykově univerzitě jí vedení Dalarna University nabídlo práci na dobu určitou. V současnosti je na univerzitě ve Švédsku zaměstnaná na plný úvazek.

Reprezentovala Masarykovu univerzitu v orientačním běhu, kterému se věnuje od útlého dětství. Nejvíc času ale tráví s dětmi. Ráda bruslí na zamrzlém jezeře Runn v Dalarně a chodí do přírody.

Ve volném čase je Klimplová ráda v přírodě, například bruslí na jezeře Runn. Zdroj: archiv Lenky Klimplové.

Řekli o ní:

„Lenka je zvídavá, statečná a kreativní vyučující i výzkumnice. Jako pedagožka objevuje a zkouší nové učební metody a nástroje přímo v hodinách. Její výuka je silně provázaná s vývojem společnosti a technologií. Nejnovějším příkladem je zahrnutí umělé inteligence do výuky. Ve svém výzkumu také zkoumá fenomén poslední doby, kombinovanou práci z domu a na pracovišti, tedy hybridní práci. Cením si její kreativity, invence a schopnosti rychle a zvídavě prozkoumávat nová prostředí. Lenka je hodně kolegiální, zodpovědná a pečující kolegyně, která mě velice inspiruje.“

Kolegyně z Dalarna University Carina Holmgren

„Potěšilo mě, když jsem se dozvěděl, že vyletěla za hranice naší národní kultury a dokázala se tam uplatnit. Když jsem si po těch letech, je to již 19 let, prolistoval znovu její diplomovou práci, zdálo se mi, že to, jak úspěšně se na švédské univerzitě etablovala, nebylo jen náhodou. Sympatická je pro mě její věrnost orientačnímu běhu. Moje obě dcery v něm také závodily, ale dnes už běhají bez mapy.“

Petr Mareš, emeritní profesor sociologie a vedoucí diplomové práce

„Znám se s Lenkou už řadu let. A pokud ji něco charakterizuje, pak je to zájem o nová témata, a především vůle a schopnost dotahovat věci do konce. Měl jsem možnost s ní spolupracovat na projektu, a tak z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že je přirozený lídr. Má schopnost plánovat, definovat dílčí cíle a také vyžadovat jejich plnění. Lenčina úspěšná kariéra je dokladem toho, že v prvé řadě dokáže být přísná sama na sebe.“

Jiří Vyhlídal, bývalý kolega a kamarád Lenky Klimplové

Dalarna University

Dalarna University College ve švédském městě Falun je veřejná vysoká škola vzdálená dvě stě kilometrů od Stockholmu. Studenti mohou volit mezi studiem technologií, ekonomie, pedagogiky, zdravotnictví, sociálních nebo mediálních studií. Většina oborů je založená na tvorbě a prezentaci seminárních prací. Student musí být schopný kriticky zhodnotit práci vlastní i ostatních a obhájit své názory.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.