Její profesní směřování se začalo formovat už v kurzu PR praxe na katedře žurnalistiky na fakultě sociálních studií v Brně, kde byla její garantkou tehdejší mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. „Po skončení PR praxe jsem za ní chodbou běžela, jestli nepotřebuje někoho, kdo by jí pomáhal. Řekla, že potřebuje, a tak jsem tam od té doby byla. Pracovala jsem jako její asistentka až do bakalářských státnic,“ popisuje své profesní začátky Karolína Blinková. Studium jí pomohlo uvědomit si, že chce dělat právě public relations. Po státnicích se přesunula do Prahy a přihlásila se na magisterské studium mediálních studií na Karlově univerzitě. V té době už pracovala v agentuře Crest Communications, kde se zaměřovala na oblast developmentu. Pracovala na projektech pro stavební firmy a organizovala různé akce. „Byla to fajn práce a cenná zkušenost, ale zařekla jsem se, že už nikdy nechci obvolávat novináře a cpát jim témata, což ale v agentuře bylo potřeba,“ uvádí Blinková.
Nakonec se přihlásila do výběrového řízení na specialistu tiskového oddělení České televize. Nastoupila v roce 2013 a pracuje tam dodnes. Vypracovala se přes zástupkyni tiskové mluvčí až na mluvčí a nově i vedoucí celé interní a externí komunikace televize. „Vtipné je, že jsem teď dostala děkovný dopis, který vedení rozesílá zaměstnancům po deseti a více letech práce. Samozřejmě jsem ho psala já,“ usmívá se absolventka fakulty sociálních studií.
Chybělo málo a byla by z ní zubařka
Původně přitom vůbec nechtěla být mluvčí ani novinářka, ale zubařka. Dokonce nejprve v Brně na střední škole vystudovala obor zubní technik s tím, že pak bude mít výhodu mezi spolužáky na vysoké škole. Brzy si však uvědomila, že ji to nebaví, a tak se přihlásila na žurnalistiku a evropská studia, ve kterých viděla budoucnost. „Postupem času jsem zjistila, že mě PR vlastně baví víc. Nebavilo mě hledat kauzy a psát reportáže. Nejvysněnější se pro mě stala práce tiskové mluvčí,“ říká Blinková.
Je potřeba vědět, na koho se obrátit
Rozdíl mezi prací běžné tiskové mluvčí a mluvčí České televize je podle ní hlavně v objemu práce, jelikož záběr veřejnoprávní televize je obrovský. „Chodí mi široká škála dotazů, od toho, proč hraje Slovenka v českém seriálu, až po to, o kolik chceme zvýšit koncesionářské poplatky,“ zmiňuje Blinková. Často tak musí dotazy delegovat dál. Potom, co jí přijde odpověď, ji však musí zpracovat, aby byla v souladu s tím, jak se televize prezentuje. Jak sama říká – nejdůležitější je vědět, komu napsat.
Je tu ale i další velký rozdíl oproti běžným mluvčím. „Na rozdíl například od mluvčích bank, já moc nejsem vidět na obrazovce a ani nemoderuju tiskovky,“ uvádí. Důvodem je podle ní to, že Česká televize nemůže své aktivity z pozice veřejnoprávního média příliš propagovat. Navíc má plný dům profesionálů, a tak tiskové konference moderují oni. Je to pro ni výhoda i nevýhoda.
Práce je nejhektičtější v době voleb nebo mistrovství světa v hokeji
Den Karolíny Blinkové začíná monitoringem zpráv o České televizi, kterých vychází kolem stovky denně. Potom dělá analýzu Twitteru a sledovanosti. Další práce záleží na konkrétním dni. Součástí jsou ale vždy schůzky a kontrola tiskových zpráv a dalších výstupů. Píše tiskové zprávy, řeší tiskové konference či domlouvá rozhovory třeba s generálním ředitelem. Součástí její práce je i příprava úvodních slov generálního ředitele na akce, jejichž je televize hlavním mediálním partnerem. „Nejvíce mě baví různorodost mé práce a to, že se téměř denně dozvídám něco nového,“ říká Blinková.
Její práce je obvykle nejhektičtější v období voleb a velkých sportovních událostí typu mistrovství světa v hokeji. Nebo také, když se objeví jakákoliv kauza ve zpravodajství nebo když televize vysílá oblíbený pořad StarDance. Podle Blinkové bylo náročné například covidové období ve StarDance. „Měli jsme před sebou deset živých přenosů a museli jsme to nějak řešit. Ne tedy konkrétně já, ale na mě potom padaly dotazy novinářů, zda je někdo pozitivně testovaný, jak to kdyžtak řešíme a podobně,“ dodává.
Kritice se televize nevyhnula ani v období voleb nebo v souvislosti s kauzami politiků. „Dotýká se mě to pořád a jsem i díky tomu už expert na krizovou komunikaci, jelikož řešíme krizová témata skoro denně. Lidem se vždycky něco nelíbí,” popisuje mluvčí televize. Dříve si to brala osobně. Pochopila ale, že se nelze zavděčit všem a televize bude vždy někomu trnem v oku.
Občas už jsou ale podle jejích slov výsledky práce některých novinářů za hranou, a tak je nucena jim zavolat a upozornit, že obsah toho, co zveřejnili, podle ní není v pořádku. Naposledy se jí to stalo u jednoho titulku bulvárního média o Marcele Augustové. Den předtím po ní chtěli vyjádření a ona jim ho poskytla, přesto uveřejnili spekulace nezakládající se na pravdě.
Musí být vždy ve střehu
V České televizi působí Karolína Blinková už deset let, a tak se nabízí otázka, zda se za tu dobu nechtěla posunout někam dál. Odpověď je ano, několikrát. Vždycky ale přišel nový impulz, který ji motivoval zůstat. Naposled to bylo například povýšení na vedoucí interní a externí komunikace. Druhým faktorem, proč stále zůstává v televizi, je důvěra v generálního ředitele veřejnoprávní instituce. „Spolupracuje se mi s ním dobře, je to skvělý člověk. Všímá si maličkostí a je dobrý manažer. Uvidíme, co bude dál,“ říká.
Práce mluvčí a vedoucí interní a externí komunikace je náročná, musí být pořád ve střehu. Jak Blinková sama popisuje, vypnout a odpojit se od sociálních sítí se nemůže a vlastně ani nechce. Je to pro ni každodenní rutina. Na dovolené se musí přemlouvat, aby nečetla e-maily a neprojížděla Twitter. „Každý rok také nadávám, že musím 25. prosince ráno vstát, protože všechny zajímá sledovanost vánoční pohádky. I přesto to ale dělám ráda,“ uzavírá. Ve volném čase se chodí uklidnit do hor, kde je klid, ticho a často žádný signál.