Pochází z Brna, dříve chtěl být fotografem. K psychologii se Adam Vodička dostal díky tomu, že se v prostředí pečování o druhé pohyboval, a to v pomáhajících profesích. „Byl jsem hodně inspirovaný svým strýcem, který působí v zahraničí. A nějak se to spojilo do potřeby věnovat se této oblasti,” říká podnikatel, hoteliér a vystudovaný psycholog a sociolog.
Adam Vodička o konceptu svého hotelu Anybody říká, že je to gateway – průchod. Podle něj to není ale gros nápadu. Návštěvníci hotelu nepoznají nejzazší možnou linku, ale spíše ji nakousnou, objeví něco dalšího a vytvoří si rituál. „Jsme tady od toho, abychom uměli tahat štětcem těsně kolem. Ten tah musí být co nejnoblesnější a nejkrásnější, aby si to lidé užili,” vysvětluje koncept hotelu Vodička.
Fakultu sociálních studií vnímám jako extrémně svobodné prostředí
Adam Vodička je ale také absolventem Masarykovy univerzity, kde odstátnicoval z psychologie a sociologie. Sám velice rád vzpomíná na studium na fakultě sociálních studií, setkal se tam totiž s lidmi, kteří jsou doteď součástí jeho života. „Bylo to takový myšlenkový hub,” dodává Vodička. Univerzita ho naučila něčemu, co nazývá kritické myšlení, a teprve tam si začal uvědomovat, co pojem vlastně znamená.
Vznik Anybody hotelu byl podle něj do velké míry osobnostním ukončením, které uzavřelo etapu balancování, a věci se tak Vodičkovi spojily dohromady. „Snahou bylo spojit činnosti, kterým jsem se věnoval, do jedné a udělat z nich intervenci,” říká o svém podnikání Vodička. To, co vnímá za důležité v podnikání je, že si člověk může ověřit pravdivost hypotéz, protože trh strašně rychle řekne, jestli to, co si myslíte, dává nebo nedává smysl.
Vodička se podnikání věnoval už při studiu. Nikdy ovšem neměl dopředu plán, jaké konkrétní podnikání to bude. Čas trávil činnostmi, které považoval za důležité, a nijak je neotazníkoval. „Ta cesta, kterou jsem šel, byla hodně navázaná na psychologii a na pomáhající profese. Cítil jsem, že je důležité se do této oblasti vetnout, ale zároveň jsem byl propojený s podnikatelským prostředím, “ přibližuje Vodička.
Místo určené k tomu, aby si partneři mohli jeden druhého užít
Studium psychologie přineslo do konceptu hotelu Anybody mnoho, stojí totiž na myšlenkové škole, se kterou se Adam Vodička potkal díky studiu na fakultě sociálních studií. Je to podle něj přístup, o němž by se dalo říct, že vychází z respektu, neexpertnosti a ze snahy celou váhu odpovědnosti vložit do rukou návštěvníků. „Dáváme lidem možnosti. Lidé ví nejlépe, co se dá a nedá dělat s jejich životem. My jsme tady od toho, abychom jim umožnili udělat to co nejlíp,“ dodává autor projektu a říká, že hotel Anybody je místo určené pro partnery, aby si mohli jeden druhého co nejvíce užít.
Tématy pokojů jsou filmy z 60. let, a to proto, že díla této doby jsou hluboce psychologicky prokreslená a zároveň natolik daleko od současnosti, že je lidé už tolik neznají a nejsou jimi tak svázaní. Důležitá je podle Vodičky také celková revoluční a svobodná atmosféra doby. Návštěvníci hotelu se tak ocitnou v pokojích, které jsou inspirované snímky Barbarella, Goldfinger, Snídaně u Tiffanyho, Sladký život nebo Muž z Acapulca.
Vztah má být plezír, krása, má to být zahrada, ne firma
Podle Adama Vodičky je hotel Anybody pro všechny. Nemá žádnou cílovou skupinu. Pokoje jsou koncipované pro lidi ve vztahu, a je jedno, jestli jim je dvacet nebo osmdesát. „Mám strašnou radost, když vidím, že jsme pro lidi relevantní a intenzita prožitku je stejná napříč všemi generacemi,” říká Vodička. Právě to bylo i jedním z cílů – přestat rozdělovat lidi na základě jejich socioekonomického statusu nebo věku. Ze zpětných vazeb autoři projektu ví, že pobyt pro hosty mnohdy může být něco zcela nového.
Když poprvé ochutnáte zmrzlinu, tak chcete další příchuť. S Anybody je to stejné
Lidé se do hotelu Anybody vracejí. Každý čtvrtý až pátý pár přijde dvakrát a víckrát. „Už jsou i lidé, kteří obešli všech deset pokojů,” říká Vodička o svých hostech. Za zajímavé považuje, že do hotelu Anybody jezdí lidé odjinud, ale navštěvují ho i místní. „Třetina lidí, kteří k nám jezdí, jsou Brňáci, což je úžasné. Lidé si začali užívat i svoje město,” doplňuje Vodička. V Anybody můžou zažít něco, čemu se říká „staycation“. Jsou ve městě, které znají, ale jako turisté. Dají si snídani v jednom z podniků v okolí Zelného trhu, a najednou konzumují město jinak.
Hotel ve vedlejší roli
Vodičkovým nejoblíbenějším pokojem je ten poslední, nejčerstvější. Čtyři tváře Říma. Autoři nápadu přišli na to, jak by mohl koncept Anybody fungovat, už ho různě aplikovali v dalších pokojích, a pak přišel desátý pokoj, kde to bylo nejtěžší. „Devět pokojů už bylo představených. Myslel jsem, že už nemůžu vymyslet nic nového,” přiznává hoteliér. A tam podle něj přišel zajímavý moment. V ostatních pokojích je to o jedné roli, která se prohlubuje v celém příběhu. Tento pokoj se ale liší tím, že jeden z partnerů role mění a druhý z dvojice mu nakonec řekne, která z nich se mu líbila nejvíce. „Celý pokoj je zasvěcený péči. Stojí na takové krásné myšlence, že jeden si chce užívat a je mu dobře a tomu druhému je tím lépe, čím více si to ten první užívá. Myšlenkou pokoje je vyznat si lásku několika způsoby, aby člověk na konci zjistil, který z nich je ten nejvíce rezonující,” popisuje myšlenku pokoje Adam Vodička, „duchovní otec” hotelu Anybody.
Anybody je jako klíč, který otevírá novou dimenzi
Spousta lidí na internetu nechává na svůj pobyt v hotelu Anybody recenze. „Lidé nám píšou, že děkují za to, že se v nich něco probudilo. Píšou, že mají radost z toho, že se můžou vrhnout někam, kam si předtím neuvědomovali, že se vrhnout jde,” dodává Vodička, který osobně vnímá Anybody jako klíč, jako pozvání, které lidem otevírá novou dimenzi.
Návštěva v hotelu Anybody je podle recenzí pro mnohé splněným snem, což ale není tím hlavním cílem Adama Vodičky. „Když se to tak podaří, mám radost. Hlavním cílem ale je vytvořit nějakou hypotézu a prozkoumávat oblast, ve které sám nacházím smysl a zalíbení,” říká Adam Vodička. Pokud jsou ovšem lidé, pro které je pobyt v hotelu Anybody splněným snem, tak je za to velmi vděčný. Velký rozjezd popularity hotelu byl podle něj před covidem, který ovšem mnohé plány zbrzdil a bylo to pro hotel náročné období. Ustáli to, z čehož má Adam Vodička radost. Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Covid mu pomohl změnit rámec a z megalomanských plánů udělal spíše zenovou zahradu.
Pokouším se lidi pozvat někam jinam, někam, kde to není běžné
Adam Vodička s přáteli otevřel v Brně také zážitkový koktejlový bar Super Panda Circus, což je všechno, jen ne obyčejný podnik. „Myslím si, že je strašně důležité si uvědomit konkrétní okamžik, který člověk vytváří. Skrz produkt se pokouším lidi pozvat někam jinam, někam, kde to není běžné. Je totiž strašně důležité si vážit toho času, který člověk někde tráví,” říká o svém baru s tematickými a propracovanými drinky Adam Vodička. Bar byl pro něj prvním nakouknutím do této myšlenky. Být s lidmi ve chvíli, kdy jde o to mít co největší radost, je podle hoteliéra a spolumajitele baru to důležité. „Je vlastně strašná škoda nejít mnohem dál, než to člověka napadá. Jedna varianta je udělat to jednoduše a ta druhá je udělat to do hloubky,” dodává zakladatel zážitkového hotelu a baru.
Když se cítí přehlcený, potřebuje být v noci sám. Ve volném čase je Adam Vodička nejraději s rodinou. „To, co jsem se naučil, je stejná věc, kterou pěstuju skrz podniky a aplikuju ji i na své nejbližší. Moje největší radost je teď vytvářet konceptuální rámce, ve kterých si rodina může sama sebe co nejvíce užívat. Dělat intervence a různé performance, které rodině pomáhají, aby si ještě víc užila krásu toho, že jsou všichni spolu,” uzavírá Adam Vodička.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na tento mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.