Z fakulty do éteru s chutí něco říct. Představujeme úspěšné podcasty absolventů
Absolventi fakulty sociálních studií vypráví o svých populárních podcastech, chystaných projektech i o osobním životě. Jaký je recept na úspěšný podcast?
Absolventka brněnské žurnalistiky a politologie mění českou, nebo přinejmenším moravskoslezskou mediální krajinu. Klára Filipová totiž spoluzaložila publicistický web Okraj.cz, který přináší informace z jejího rodného regionu. O nezávislá lokální média je nouze, díky ostravskému Okraji je v tuzemsku alespoň o jedno více. Jak těžké je se prosadit a provozovat vlastní web? Co absolventku baví na datové žurnalistice? A proč nedokončila své magisterské studium?
„Vždycky jsem měla tu ujetou představu, že se budu zasazovat o lepší svět. Asi ve dvanácti jsem ale upustila od toho, že bych byla učitelka nebo doktorka, a od té doby jsem chtěla být výhradně jenom novinářka. Navíc jsem hodně četla, a časem jsem proto dospěla k tomu, že politika ovlivňuje vše kolem nás a je ostudné, jak jí lidé málo rozumí. Tak jsem šla na vysokou studovat politologii i novinařinu,“ vzpomíná dnes už úspěšná absolventka fakulty sociálních studií.
Klára Filipová před sedmi lety dokončila dva bakalářské obory Politologie a Žurnalistika (dnes Mediální studia a žurnalistika). Po i při škole čerpala zkušenosti v brněnském studiu České televize a v roce 2020 se přestěhovala do Prahy za prací v pořadu Reportéři ČT. Dnes působí v datové redakci iRozhlasu a věnuje se regionální žurnalistice v moravskoslezském Okraji, který založila spolu se Simonou Janíkovou a Janem Žabkou.
Novinářka se po dekádě strávené v Brně a Praze znovu usadila v Ostravě loni o prázdninách. „Vždycky jsem se chtěla vrátit. Cítila jsem, že se to stane. A po deseti letech se můj pracovní i osobní život seskládal tak, že to bylo možné. Už vlastně nebylo na co čekat,“ říká rodačka z ostravského Přívozu. Sama vnímá, že město se za poslední roky dramaticky posunulo.
V Ostravě už například není tolik průmyslu, zlepšuje se životní prostředí a investuje se do rozvoje infrastruktury, kultury i veřejného prostoru. Navíc v ní stále převažují nižší ceny bydlení, které lákají zvláště mladé dospělé. Ostravský patriotismus tak opět oslovuje i nové generace a Filipová patří k těm, kdo se do města vrací, zatímco region dlouhodobě trpí odlivem mozků. Láska k rodnému kraji ale ani zdaleka neznamená, že by v něm vše viděla růžově.
Publicistický web Okraj.cz spatřil světlo světa letos v únoru a zasloužila se o to jeho současná tříčlenná redakce ve složení Klára Filipová, Simona Janíková a Jan Žabka. Ta na něm společně tvoří obsah pro podobné lidi, jako jsou oni sami. Cílovou skupinu Okraje tak Filipová popisuje jako třicátníky, kteří se vrací domů a chtějí být v kontaktu s děním v regionu.
„Rádi o sobě říkáme, že jsme tři blázni. A myslím, že tomu odpovídá i to, jakým způsobem jsme se do našeho společného projektu pustili. Na začátku jsme se v podstatě neznali,“ vysvětluje dnes už členka sehraného týmu, která se jako první poznala s Janem Žabkou. Prvopočátky Okraje se pak zrodily při jedné z jejich konverzací na pracovních konferencích. „Řekla jsem mu, že už mě pražská novinařina fakt otravuje. Že mi nedává smysl soupeřit o stejnou zprávu s patnácti dalšími lidmi, a naopak mi dává smysl věnovat se poctivé regionální novinařině. A že se chci vrátit do Ostravy,“ vypráví Filipová.
Nadšené novinářské duo pak ke spolupráci přizvalo také Simonu Janíkovou, která je zaujala trefným twitterovým vláknem reflektujícím návštěvu čerstvě zvoleného Petra Pavla v Moravskoslezském kraji. „Sešli jsme se na kafe a shodli jsme se, že jestli u nás chceme regionální novinařinu nakopnout, musíme to udělat co nejdřív. Pak jsme náhodou zakopli o grant, který se stal začátkem všeho,“ vzpomíná hlavní iniciátorka projektu. Z dua se tak za pár měsíců stalo trio, které na svůj projekt loni v září získalo finanční podporu od Journalismfund Europe.
I když to jako novinářka nerada přiznává, o příležitosti zapojit se do grantového programu Local Media for Democracy se Klára Filipová dozvěděla na Instagramu. Na začátku sice neviděla velkou šanci, jak by jako tři na sobě nezávislí novináři, kteří slibují, že spolu teprve něco založí, grant opravdu dostali. Tři měsíce práce na žádosti se ale zúročily a projekt podporu dostal. Bez získání grantu by podle Filipové týmu chyběla počáteční jiskra a Okraj by vůbec nevznikl.
„Jsme novináři a nejsme moc dobří podnikatelé. Naší hlavní vizí zůstává publikovat hloubkové texty vysvětlující místní dění v kontextu. Všechno ostatní okolo toho je pro nás problematické nejen proto, že nemáme žádné podnikatelské zkušenosti, ale také protože jsme na to jen tři. Z toho jen jeden z nás to dělá na plný úvazek,“ popisuje novinářka, která zároveň pracuje v celostátním rozhlase.
Zatímco hlavní vize se už devátým měsícem naplňuje, Klára Filipová formuluje další, spíše byznysové plány do budoucna. Tím je v první řadě vybudovat kolem Okraje silnější čtenářskou komunitu, která bude jednak vyhledávat jejich delší, hloubkové texty, ale také by měla být nakloněná redakci podporovat i finančně. Počítá se ale s tím, že web bude i nadále fungovat převážně z grantů a jeho obsah bude zadarmo. Do rozpočtu by pak časem měl přibýt také příjem, který Filipová pojmenovává jako prodávání schopností – ona sama například může vést školení ohledně svobodného přístupu k informacím nebo základní datové analýzy. Aby tedy nezávislé regionální médium zůstalo nezávislé a soběstačné, bude více diverzifikovat své příjmy tak, aby jeho existence nestála jen na jednom ze způsobů financování.
Co se týče působení na další novinářské generace, Okraj už nyní spolupracuje s Ostravskou univerzitou a v budoucnu by mohl mladým žurnalistkám a žurnalistům nabídnout možnost stáží, aby redakce předávala své zkušenosti z lokální novinařiny dále. Jak ale Klára Filipová sama dodává, stážisty a stážistky by v Okraji chtěli férově zaplatit, a to současná finanční situace bohužel nedovoluje.
Kdyby se novinářka do podobného projektu pouštěla znova a mohla by se poučit z uplynulého roku, trvala by na stanovení jasnějších milníků, kterých chce redakce dosáhnout, cest k jejich dosažení a rozdělení rolí v týmu. „Nemáme teď žádného šéfa a na všem se musíme shodovat všichni tři. Demokracie je sice fantastická věc, ale v redakci je toto fungování náročné jak na naše mezilidské vztahy, tak na čas,“ vysvětluje.
„Dlouhodobě sledujeme, že lidé přestávají číst zprávy a ztrácí v nás jako novináře důvěru. Z výzkumu jsem sice pár let pryč, ale mám pocit, že se to děje i proto, že média řeší věci, které jsou pro většinu Čechů prostě daleko. Opakovaně rozebírané střety zájmů Andreje Babiše zkrátka neovlivňují životy lidí tady. Je jim to jedno,” popisuje současný stav Klára Filipová. Pro lidi je podle ní důležitější, když si jejich starosta v klidu postaví dům z městského rozpočtu. Všichni to přitom ví, ale nikdo to neřeší.
Regionální novináři pak mají v podobných situacích tu výhodu, že jsou kauzám opravdu nablízku. Navíc je lidé u jejich práce vidí, znají je a vědí, že jsou místní. To redaktoři Okraje dále prohlubují tím, že „nastavují obličej“ a pořádají v Ostravě diskuze na témata svých článků. Jsou tedy otevření zpětné vazbě od čtenářů i jejich upozorněním na to, co mohli přehlédnout.
„Cíleně jsme se ale rozhodli, že nebudeme soupeřit se zpravodajskými veřejnoprávními médii. Byli bychom proti nim bez šance, a navíc svoji práci dělají výborně. Například to, co kolegové z České televize a Českého rozhlasu předvedli při nedávných povodních, je podle mě na medaili,“ říká Filipová, když uvažuje nad mediální konkurencí pro Okraj. Dodává ale, že celostátní média pro ně jinak konkurenci představují, protože velká témata z regionů, například o životním prostředí, zpracovávají také. Jejich redakce se ale tématům nevěnují tak do hloubky, nemají na regiony dostatek času, a navíc častokrát nezůstávají se svými zdroji v kontaktu.
Klára Filipová se rozhodla ke studiu žurnalistiky i přesto, že si na středoškolské stáži v Moravskoslezském deníku vyslechla, že novinařina je řemeslo a psát se naučí, protože umí číst. Doufala ale, že jí vysokoškolské studium poskytne náskok oproti ostatním. „Poznala jsem tam učitelé, kteří jsou pro mě ikonami do dnešních dní. Tímto zdravím třeba Lenku Waschkovou Císařovou. Myslím si ale, že to studium samotné je do určité míry opravdu zbytečné, pokud se člověk nechce zabývat mediálním výzkumem,“ přemýšlí nad svým absolvovaným kombinovaným studiem žurnalistiky. Dnes už ovšem funguje studium žurnalistiky trochu jinak, protože program Mediální studia a žurnalistika se od podzimu 2019 vyučuje v reakreditované podobě.
Místo žurnalistiky by si dnes Klára Filipová vybrala jiný obor, třeba sociologii nebo veterinu. Cení ale, že jí škola kromě psaní otevřela cestu také k rozhlasu a televizi, naučila ji editačnímu procesu, hlouběji vštěpila etické hodnoty a nabídla skvělý sociální kapitál – tedy kontakty, které dnes může využít, ať už zůstaly u novinařiny, nebo ne. Na druhé stranu studium politologie splnilo všechny její představy. „Bylo to náročné, intenzivní, ale krásné. Lubomír Kopeček, Jan Holzer a Stanislav Balík je triáda mužů, která velice ovlivnila můj život,“ shrnuje s úsměvem.
I proto na bakalářské studium navázala magisterskou politologií. Tu ale nedokončila. Podle svých slov se prokousala celým magistrem, a pak už zbývalo „jen“ napsat diplomku. V to období se ale v jejím životě najednou sešla nová pracovní pozice, covid a konec studia, diplomka šla proto na vedlejší kolej. „Tady apeluju na mladší ročníky. Za každou cenu upřednostňujte své vzdělání před prací. Vždycky. Napsat diplomku je takhle zpětně vlastně jednoduchý úkol. Tak to všichni udělejte, prosím,“ říká.
Ve vzdělávání Filipová ale neustále pokračuje. Tento rok například začala jednosemestrální kurz na katedře informačních studií a knihovnictví v Brně, a to na téma Práce s daty: Jak porozumět světu dat a být strůjcem pokroku. Právě tam se chystá lépe a jinak přemýšlet o datech, se kterými pracuje nejen v datové redakci Českého rozhlasu a která ji fascinují. Data totiž podle ní nemůžou lhát, ale respondenti ano.
„Už při zakládání Okraje jsem svým novým kolegům říkala, že si práci v datové redakci nechám. Cítím se tam v bezpečí. Jsou tam dobré vztahy, máme podobný zápal a usilujeme o stejnou věc,“ popisuje Filipová. Působit v obou redakcích tedy zpočátku nebyla otázka peněz, ale aktuálně se tato stránka ke zvážení přidává. Uživit se z jedné práce v regionální žurnalistice je totiž téměř nemožné.
Finanční nejistota je navíc téma, které je mezi novináři obecně aktuální. Klára Filipová to vnímá jako celospolečenský problém tkvící mimo jiné v tom, že v Česku neumíme odpovědné profese dostatečně ohodnocovat. Také je to ale výsledkem pracovního nastavení, které si pro sebe jako novinářka z velké části vytváří sama.
„Snažím se být vždy otevřená a bavit se o tom. Možná jsem někdy až prostořeká. Nikdy jsem proto nezlehčovala to, že novinařina je řehole. Jsem do ní pořád nadšená a beru ji jako službu lidem. Ale taky je to práce, která nikdy nekončí, je stresující a může negativně zasahovat do osobního života i zdraví,“ uzavírá upřímně Filipová.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.
Klára Filipová je ostravská novinářka se zkušenostmi z veřejnoprávních médií, která spoluzaložila publicistický web Okraj.cz jakožto jeden z mála lokálních, nezávislých médií v Česku.
Po dokončení žurnalistiky a politologie na fakultě sociálních studií by ji prý vůbec nenapadlo, jaké dnes bude mít zkušenosti a do čeho všeho se pustí. Všechno je jinak, než si jako čerstvá absolventka myslela, ale je na to náležitě pyšná.
Jako novinářka se aktivně věnuje zejména sociálním a environmentálním tématům. Zajímá ji například zdravotnictví, zvláště ve spojitosti s hendikepovanými lidmi. Momentálně ale tráví nejvíce času nad životním prostředím a daty o něm. V budoucnu by se ráda naučila tato data nejen dobře analyzovat, ale také vizualizovat.
V Ostravě, kam se po deseti letech vrátila, ji nejpravděpodobněji zastihnete v některé z kaváren, do kterých chodí pracovat, nebo na kole po cestě na schůzku. Na svém Instagramu se mimo jiné prezentuje jako chovatelka koček a vášnivá kuchařka, která miluje smažený sýr.
„Na Kláře si vážím jejího zapálení pro věc, ať už je to pro Okraj nebo jógu, kdy je schopná dotahovat vše do konce. Je to dříč, má drive, umí se dobře zaměřit na problém a taky rozhodovat, když jsme v redakci až moc vláční. Drží nás při zemi a jsem moc ráda, že se ukázalo, že je také velmi dobrá editorka, čímž dokážeme ušetřit peníze. Takže díky, Kláro.“
Simona Janíková, spoluzakladatelka regionálního webu Okraj.cz
Okraj.cz je nový nezávislý publicistický web zaměřený na Moravskoslezský kraj. Tvoří ho tým dvou novinářek a jednoho novináře s hlubokým vztahem k regionu, kteří se po letech v celostátních médiích rozhodli vrátit domů a přinášet tam kvalitní a důvěryhodné informace.
Zaměřují se na klíčová témata, která zajímají místní obyvatele – bydlení, pracovní příležitosti či životní prostředí. Jejich prioritou je dát prostor hlasům z rodného kraje, odhalovat problémy bez příkras a poskytovat obsah, který je pravdivý, objektivní a nestranný. O aktuálních tématech také natáčejí Okrajový podcast.
„Klára Filipová mě zaujala už jako studentka. Byla aktivní, jak já tomu říkám, akční, dokázala myslet mimo zaběhané vzorce a byla ochotná se pustit na neprošlapané cesty. A tuhle pro mě sympatickou zkušenost potvrzuje jako novinářka ve všech svých pracovních aktivitách. Oceňuju její investigativu, texty postavené na datové žurnalistice, ale především její odvahu pustit se do kvalitní lokální žurnalistiky. Založit si s kolegy vlastní médium je velký a důležitý krok. Přesto se nenechává „semlít“ organizačními souvislostmi a zachovává si přístup zvědavého člověka, zaujetí pro lidi a jejich témata, které s ní sdílím a do lokální žurnalistiky se perfektně hodí. Pro mě jako vyučující je občas obtížné studujícím najít a ukázat příklady dobré novinářské práce, a tak mě těší, že je nacházím v Okraji, mimo jiné i s Klářiným podpisem.“
Lenka Waschková Císařová, vyučující medioložka a odbornice na lokální žurnalistiku z katedry mediálních studií a žurnalistiky
Projekt Local Media for Democracy byl 18měsíční projekt kofinancovaný Evropskou komisí, který uskutečnilo konsorcium partnerů: Journalismfund Europe, Centrum pro pluralitu médií a svobodu médií (CMPF), International Media Support (IMS) a Evropská federace novinářů (EFJ). Jeho cílem bylo posílit ekosystém lokálních, nezávislých médií, které slouží veřejným zájmům evropských komunit.
Projekt proto mezi vybraná regionální média rozdělil 1 200 000 euro a vypracoval výzkum mapující takzvané mediální pouště v Evropě.
V druhé vlně grantu byly v prosinci 2023 úspěšné hned tři projekty z České republiky – podporu tak dostal Deník Alarm, Naše Broumovsko a Okraj.cz. Závěrečná konference projektu s názvem Festival lokální žurnalistiky se letos v červnu konal v Brně na katedře mediálních studií a žurnalistiky.
„Klára je špičková novinářka a špičkový člověk. Do rozhlasového datařského týmu jsme ji přibrali před dvěma lety a nelitujeme ani minutu. Miluje novinařinu, a když se zakousne do tématu, není jí rovno. Hlavně, když se lidem děje nespravedlnost nebo když trpí její rodné Ostravsko. Takže je zakousnutá asi do padesáti kauz najednou. Nadšením pro rázovitý region nakazila i nás, takže ty nejlepší datařské porady se odehrávají ve vyřazené ostravské tramvaji, kterou si Klára nechala dovézt do Heřmánek.“
Jan Boček, spoluzakladatel týmu datových žurnalistů v Českém rozhlase
„Přeju si, aby do pěti let byla naše redakce o dost větší a samostatně fungující. Už bych chtěla být spíše v manažerské pozici a občas si něco napsat pro radost. Navíc mě opravdu baví předávání zkušeností, takže bych se u nás ráda ujala lidí, kterým novinařina přijde jako dobrý způsob obživy.“
Klára Filipová, regionální a datová novinářka, absolventka fakulty sociálních studií
Absolventi fakulty sociálních studií vypráví o svých populárních podcastech, chystaných projektech i o osobním životě. Jaký je recept na úspěšný podcast?
Ze studenta psychologie a sociologie na fakultě sociálních studií se stal podnikatelem a zakladatelem hotelu, který rozhodně neslouží jen k přespání. Jak napovídá i slogan – je to z 20 procent hotel a z 80 procent zážitek. Jak se Adam Vodička k netradičním podnikatelským nápadům dostal?