Ceny uděluje děkan každoročně a jinak tomu nebylo ani letos, přestože slavnostní předávání cen prozatím musel odsunout kvůli pandemii koronaviru. Napříč kategoriemi tento rok dominoval výzkumný tým IRTIS, který obdržel cenu za vědu a výzkum. Členky týmu Marie Bedrošová a Nikol Kvardová zároveň získaly ceny pro vynikající studenty doktorského a magisterského studia. Oceněný kolektiv se zabývá především informačními technologiemi a jejich vlivem na děti a dospívající. Bedrošová se například specializuje na výzkum cyberhate, tedy nenávistných projevů šířených přes počítačové sítě. „Naše poznatky o cyberhate se mohou uplatnit při vzdělávání dětí, rodičů nebo pedagogů v oblasti prevence nenávistných projevů nebo diskriminace na internetu. Proto se také snažíme naše výsledky popularizovat v médiích,“ uvedla Bedrošová, která studuje doktorský program na katedře mediálních studií a žurnalistiky.
Nominují i studenti
Návrhy na ocenění studentů a vyučujících nejčastěji předkládají vedoucí kateder nebo výzkumných pracovišť. V případě ceny za výuku a vzdělávání se ale na nominaci podílejí i studenti, kteří hodnotí učitele v předmětové anketě. Výsledky ze studentské ankety jsou totiž spolu s posudkem vedoucího katedry důležitým podkladem pro nominaci. Tento rok studenti pomohli nominovat Irenu Kašparovou, která je jednou ze zakladatelek oboru Sociální antropologie na Masarykově univerzitě a letošní vítězkou ceny za kvalitní výuku. Její oblibu u studentů dokládá i Anna Absolonová. „Na Kašparové si cením hlavně jejího individuálního přístupu. Po prvním semináři si nás všechny zapamatovala jménem a osobní přístup udržovala po celou dobu,“ zhodnotila pedagožku studentka Sociální antropologie a Mediálních studií a žurnalistiky. Kašparová se podle svých slov snaží respektovat odlišnosti studentů a hledat nové způsoby komunikace. „Snažím se mezi studenty vytvořit povědomí komunity, ve které se o sebe zajímají a vzájemně se respektují,“ sdělila oceněná akademička a propagátorka domácího vzdělávání.
Pomoc v době korony
Pandemie koronaviru ukázala, že studenti a akademici z fakulty dokážou i za mimořádné situace pomáhat druhým. Právě pomoc při pandemii vyzdvihl děkan u akademičky Zuzany Masopustové z katedry psychologie. V době nouzového stavu Masopustová spolu se svými studenty radila na stránkách katedry rodičům, jak pandemii vysvětlit dětem, jak pomoct seniorům nebo třeba jak jednat, když někdo blízký onemocní koronavirem. Za svou aktivitu v době pandemie a za dlouhodobou popularizaci výzkumu získala Masopustová cenu za společenský přínos.
Společenský přínos děkan ocenil rovněž u studentského spolku Fakescape z katedry politologie, jenž nabízí zájemcům aktivity rozvíjející mediální gramotnost a odolnost vůči dezinformacím. Na katedře politologie působí i další oceněný magisterský student Jan Hruška, který se zasloužil například o pořádání Masarykových debat.
Ocenění studenti dostanou kromě diplomu také finanční odměnu, na kterou fakulta každoročně vyhrazuje 80 tisíc korun. Částku si mezi sebou studenti dělí rovným dílem, každý oceněný student tak letos obdrží stipendium 16 tisíc korun. Platí to i pro Ludvíka Mauera, jenž se svou bakalářskou prací na téma divočina před rokem vyhrál Cenu Josefa Vavrouška a letos získal cenu pro vynikající bakalářské studenty. „Studium na fakultě sociálních studií mi pomohlo se realizovat a to především díky lidem, které jsem na fakultě potkal. Ať už to byli vyučující, vedoucí mé bakalářské práce Ľuboš Slovák nebo moji spolužáci. Toto ocenění tedy patří jim všem,“ okomentoval svou cenu Mauer.
Důležité jsou známky i aktivita
Podle proděkana pro vnitřní a vnější komunikaci Bohuslava Binky se při výběru oceněných studentů přihlíží hned k několika oblastem. „Důležité jsou studijní výsledky, kvalita závěrečné práce a aktivity nad rámec nutného minima, například podíl na výzkumu nebo organizování akademických akcí. Na magisterském a doktorském stupni je zásadní také publikační činnost,“ zobecnil hodnotící kritéria Binka.
Slavnostní předání cen plánuje vedení uspořádat na konci semestru v září, ovšem jen za příznivé epidemiologické situace.