Vaše bakalářská práce se věnovala vůdcům náboženských hnutí na internetu, mohla byste přiblížit její cíl?
Zabývala jsem se působením guru influencerů na sociálních sítích. Zkoumala jsem, jak komunikují se svými sledujícími a jak předávají své náboženské ideje. V závěru práce jsem navrhla možnosti dalšího výzkumu tohoto tématu, protože se jím v českém prostředí zatím nikdo moc nezabýval.
Kdo je to guru influencer?
Protože se tomuto tématu nevěnuje v akademickém světě velká pozornost, musela jsem to sama definovat. Pojem guru influencer jsem vytvořila spojením definice klasického guru, kterou jsem dohledala v literatuře, a influencera, což je člověk působící na sociálních sítích s určitým dosahem a případně i vlivem na sledující. Guru influencer je tak člověk, který má vliv na sociálních sítích, a jeho hlavním tématem je nějaká konkrétní náboženská idea.
Co jste o působení guru influencerů na internetu zjistila?
Přišla jsem na to, že v online prostředí existují dva typy guru. Ti, kteří na sociálních médiích takzvaně vyrostli a stali se díky nim slavní, a poté tradiční guru, kteří se do online prostředí pouze přesunuli. Dále jsem u třech zvolených guru zmapovala jejich působení na webových stránkách, Facebooku a YouTube. Z obsahové analýzy těchto sociálních médií jsem zjistila, jakými tématy se online guru nejvíce zabývají a jaké funkce pro ně sociální média plní. Nejčastěji se guru věnují spirituální tematice, ale sdílí i myšlenky o seberozvoji, motivaci nebo mezilidských vztazích. Kromě předávání myšlenek využívají sociální média také k propagaci svých dalších sítí nebo k informování sledujících o svém životě a o plánovaných akcích. V neposlední řadě na sociálních sítích propagují své knihy a další výdělečné aktivity.
Proč vám toto téma připadá důležité?
Různé studie dokázaly, že influenceři mají vliv například na nákupní rozhodnutí svých sledujících. Další oblasti jejich vlivu ale nejsou příliš prozkoumané. Kladla jsem si proto otázku, zda nemohou mít vliv i na rozhodnutí, jako je například volba náboženství. Také mě zajímalo, v jaké míře to může být pro uživatele sociálních sítí nebezpečné, jelikož někteří online guru například glorifikují sebevraždu či nabádají k opuštění rodiny, izolaci nebo k nemalým finančním darům pro duchovního. Problémem je také uzavírání uživatelů do sociálních bublin, kde se lidé vzájemně podporují ve svých myšlenkách a může docházet k jejich radikalizaci.
Svůj výzkum Vinklová představila v pátek 28. května na Konferenci stipendistů I. A. Bláhy. Video: YouTube kanál MUFSS
Chtěla byste poznatky o tomto tématu dál rozvíjet ve svém budoucím studiu?
Ráda bych na něm dál pracovala. Po magisterském studiu v zahraničí, které mě od letošního podzimu čeká, bych se ráda vrátila zpět na Masarykovu univerzitu a téma guru influencerů řešila na doktorátu.
Zmínila jste studium v zahraničí, bude se týkat vašeho bakalářského zaměření na média a bezpečnost?
Ano, od podzimu budu studovat magisterský program Erasmus Mundus Journalism, Media and Globalisation. Je to program zaměřený na média a politiku, což krásně spojuje oba moje zájmy. Ve studiu bych se ráda věnovala bezpečnostním aspektům nových médií, dezinformacím, vlivu radikalismu na média a podobně.
Proč jste se rozhodla přihlásit na tento studijní program?
Ráda cestuju a poznávám svět, už jsem byla na Erasmu na univerzitě v Granadě. Měla jsem jet studovat i na univerzitu do Ameriky, plány mi však zkřížila pandemie koronaviru. Magisterský program Mundus Journalism se studuje jeden rok v Dánsku a druhý rok v Holandsku, to mě velmi lákalo, takže jsem podala přihlášku, a naštěstí mě vybrali.
Jaké bylo přijímací řízení?
Na tento program se hlásilo okolo čtyř stovek lidí, ale brali jen osmdesát, takže konkurence byla veliká. Museli jsme napsat nejen motivační dopis, ale i esej na téma hrozby vůči žurnalistice v naší zemi. Dále jsme dokládali jazykové certifikáty z angličtiny a průměr známek za bakalářské studium.
Nedávno jste měla přednášku na univerzitní akci TEDxMasarykUniversity, o čem byla?
S kolegyní Terezou Kráčmarovou jsme přednášeli o gamifikaci ve výuce, což je začlenění různých herních prvků do běžného vyučování. Máme s gamifikací zkušenosti díky projektu Fakescape a chtěly jsme předat dál naše know-how a tipy, jak efektivně využívat tento styl výuky v praxi.
Zmínila jste studentský spolek Fakescape, který jste spoluzakládala. Čím se tam nyní zabýváte?
Ve Fakescape jsem si vyzkoušela spoustu rolí. Momentálně řídím event tým a mám na starosti fundraising, jelikož budeme zanedlouho vydávat karetní hru a potřebujeme ji finančně podpořit.
Kromě Fakescape jste pracovala i jako externistka pro iRozhlas, chtěla byste se žurnalistikou zabývat v budoucnu?
Ráda bych se věnovala médiím obecně, sociálním médiím a podobným tématům. Dlouhou dobu jsem také chtěla pracovat jako investigativní novinářka. Momentálně záleží na tom, jaké se mi podaří získat stáže při studiu v zahraničí. Práce novináře mě baví, zároveň mě naplňuje i akademická činnost nebo projektový management, takže je otázka, kam mě osud zavede.
Čemu se věnujete, když máte zrovna volno?
Baví mě být pořád v pohybu, ráda cestuju a vymýšlím něco nového, to mi teď ale pandemie nedovoluje. Objevila jsem však cestu, jak se věnovat věcem, které mají dopad, takže jsem se v letos v březnu zapojila do dobrovolnické činnosti MUNI pomáhá. Pracovala jsem čtrnáct dní v domě seniorů Hvězda, bylo to sice hodně náročné, zato však obohacující. Nyní pomáhám s koordinací mobilního týmu, který jezdí testovat zaměstnance firem.