Online psychologická poradna už odpověděla na šest set dotazů

Internetová poradna katedry psychologie pomáhá už přes čtyři roky lidem, kteří se ocitli na životní křižovatce.

28. 11. 2016 Zuzana Brandová

Tým poradny tvoří poradci a mentoři z řad studentů a absolventů psychologie. Foto: archiv katedry psychologie

Každý člověk se v určité životní fázi může dostat na křižovatku, na níž musí učinit zásadní rozhodnutí. A právě v takovou chvíli se mohou lidé obrátit na Internetovou poradnu katedry psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, která je anonymní, bezplatná a je určená všem. Za její čtyřletou existenci odpověděl tým poradců a mentorů už na šest set dotazů.

Jak dál v partnerském vztahu, jak zvládnout svůj strach a jakého psychologa kontaktovat? S takovými otázkami se lidé obracejí na Internetovou poradnu katedry psychologie a žádají ji o pomoc. Dotazy se nejčastěji týkají otázek sebevědomí a osobního rozvoje, duševního zdraví, partnerských či rodinných vztahů a sebepoškozování. „Často nám píšou lidé, kteří se ocitli na životní křižovatce, a chtějí poradit, jak postupovat,“ říká Ondřej Ostrovský, student doktorské psychologie a člen týmu poradny, jenž zároveň pracuje jako vedoucí a terapeut v plzeňském Středisku následné péče Point 14.

Skvělá zkušenost už při studiu

Poradna obdrží průměrně čtyři dotazy týdně. Odpovídá na ně třináct poradců, kteří své reakce konzultují se šesti mentory. Členy týmu jsou studenti magisterského a doktorského studia psychologie a také absolventi psychologie a psychoterapie. Poradna funguje na základě dobrovolnosti a všichni její členové museli také absolvovat kurz Internetové poradenství vyučovaný na fakultě sociálních studií.

Členové poradny mají rozdělené služby, každý týden mají službu tři poradci, kteří odpovídají na dotazy, a jeden mentor. „Když přijde dotaz, poradce ho zpracuje, přičemž si svoji odpověď nechává komentovat jiným poradcem. Následuje konzultace s mentorem a výsledná odpověď se do týdne zveřejní na stránkách poradny,“ popisuje mentorka a studentka doktorské psychologie Viera Kratkoczka, která má také svou soukromou terapeutickou praxi.

Každý z poradců i mentorů má zároveň možnost odmítnout dotaz, na jehož odpověď se necítí. „Například pokud dotaz souvisí s něčím, co on osobně zrovna prožívá,“ říká Ostrovský. V takovém případě se dotazu ujme některý z kolegů.

Přes léto prošla poradna organizačními změnami. Jelikož ji tvoří studentský tým, nastávaly v minulých letech komplikace poté, co její členové dokončili studium. V současnosti se proto dlouhodobě působící poradci postupně kvalifikují na mentory.

Garantovaná kvalita odpovědí

Poradna občas řeší i otázky vyžadující co nejrychlejší odpověď. „Když nám přijde urgentní dotaz, můžeme celý postup urychlit. Kontaktujeme se telefonicky a odpověď je někdy možné publikovat i do 24 hodin,“ upřesňuje Ostrovský. Odpovídat na dotazy ale není jediným cílem poradny. „Řekla bych, že tak z poloviny fungujeme sice jako poradna, ale druhou polovinu představuje vzdělávání a praxe pro studenty psychologie,“ dodává Kratkoczka.

Ondřej Ostrovský nevnímá roli psychologa jako lékaře, k němuž lidi chodí, když na sobě zpozorují nepříjemné symptomy. Na psychologa se dívá jako na někoho, kdo lidem může zkvalitnit život a koho si mohou dopřát. Když si někdo zkusí pomoct sám, ale nepomůže to, měl by vyhledat jiné řešení, kterým může být právě návštěva psychologa. Podle Viery Kratkoczke může některým lidem pomoct už jen to, že někomu řeknou, co je trápí.

Jeden z větších náporů zaznamenala poradna ve zkouškovém období, dotazy se ale přitom netýkaly studijních problémů. Poradna letos bude, stejně jako v loňském roce, fungovat také přes vánoční svátky. Členové týmu si uvědomují, že možnosti internetového poradenství jsou omezené. Že je člověk kontaktuje, berou jako první krok, žádost o pomoc. Tým tazatelům doporučuje, na koho se mohou obrátit a co mohou zkusit udělat.

Díky mentorské roli je v poradně garantovaná kvalita odpovědí – ta není u všech internetových poraden samozřejmá a lidé by si měli dávat pozor, na koho se se svým problémem obracejí. „Určitě by se měli zajímat o to, zda má poradna odborného garanta a zda mají poradci výcvik v internetovém poradenství. Hodně psychoterapeutů na svých stránkách provozuje poradnu. Často ale odpovídají nekvalifikovaně, dělají si z toho byznys a jediným jejich cílem je získat nové klienty,“ varuje Kratkoczka. Poradna na katedře psychologie má své garanty, mezi nimiž je i vedoucí katedry Zbyněk Vybíral.

Přečtěte si, s jakými dotazy se lidé na Internetovou poradnu katedry psychologie FSS MU obrací:

>> Dotazy

Infografika
Infografika: Zuzana Brandová

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.