Jak je na tom česká digitalizace a jak dopadá třeba na seniory? Inspirujme se Nizozemskem, říkají účastníci projektu

Pokud lidé potřebují výpis z trestního rejstříku nebo informace z registrů, nemusí už kvůli tomu chodit na úřady. Dlouhé čekání ve frontě lze nahradit pár kliky na internetu. Poslední léta jsou ve znamení intenzivní digitalizace veřejné správy. Studentky z katedry sociální politiky a sociální práce na fakultě sociálních studií v minulém semestru vyjely do nizozemského Haagu na mezinárodní projekt Digitální gramotnost pro sociální pracovníky, na kterém mohly mimo jiné porovnat vývoj české, nizozemské a finské digitalizace. Jaké dopady má převod byrokracie do online prostředí na seniory, hendikepované či cizince a jak těmto lidem digitální život usnadnit?

5. 8. 2024 Karolína Benediktová

Skupina českých studentek se na jaře zúčastnila mezinárodního projektu v Nizozemí. Zdroj: facebookový profil katedry sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií

E-Government, CzechPoint, bankovní identita nebo datová schránka. To jsou pojmy, se kterými se čeští občané setkávají stále častěji. Byrokracie se v České republice převádí do digitální podoby už více než deset let. Zrychlila se komunikace s úřady, ale stále chybí jednotný online systém.

Naše společnost se stále víc digitalizuje a existuje určitá skupina lidí, která má s digitalizací potíže a může je to sociálně vylučovat,” říká vyučující Roman Baláž, který se spolu s kolegyní Danielou Jaklovou Střihavkovou zúčastnil jako doprovod mezinárodního pětidenního projektu v Haagu.

Studentky plnily úkoly už před výjezdem, kdy se konala dvě online tříhodinová setkání. V intenzivním týdnu musely vybrané studentky zpracovat ve skupinách úkol zvaný cesta klienta”. Účastnice diskutovaly nad digitálními a jinými výzvami v životech klientů sociálních služeb a snažily se najít jejich řešení nebo porovnávaly situace klientů v Česku, Nizozemsku a Finsku. Musely definovat jejich problém s digitalizací a navrhovaly, jak se dá určitým lidem pomoci. Účastnice dokončovaly závěrečné prezentace ještě po výjezdu.

Vyšlo to úplně výborně. Oceňuju, že všechny studentky na své projektové práci intenzivně pracovaly a myslím si, že se to povedlo právě proto, že naše i zahraniční studentky byly velmi motivované,” komentuje Jaklová Střihavková a s úsměvem říká, že tomu sice hodně daly, ale také hodně získaly.

Nejdřív jsem nevěděla, jestli se přihlásit. Zrovna jsem byla na Erasmu a chtěla jsem pokračovat na této vlně,” vysvětluje své důvody k přihlášení do projektu studentka Aneta Majtánová, která rozhodnutí nakonec vůbec nelituje. „Dozvěděla jsem se, jak to funguje jinde, na čem můžeme zapracovat u nás, a co naopak u nás funguje skvěle,” vypráví studentka a zmiňuje, že si odnáší krásné zážitky jako třeba společnou večeři v přímořské restauraci.

Účastnice společně s vyučujícími měli bohatý program. Zdroj: facebookový profil katedry sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií

Erasmus nanečisto

V projektových skupinách byli vždy dva zástupci z Česka, Nizozemska a Finska. Studentky díky tomu poznaly způsob skupinové práce s lidmi z dalších zemí, a mohly tak porovnat stav a vývoj digitalizace v jednotlivých státech. Je to téma, které na naší katedře zatím nerozvíjíme, není na něj žádný předmět. Studenti tak nemohou zkoumat téma do hloubky. Tady nejenže mohli získat nové a odborné znalosti, ale ještě si teď dovedou díky srovnání s jinými státy představit, kam digitalizace u nás může směřovat,” těší vyučující Danielu Jaklovou Střihavkovou.

Podle ní je takový typ Erasmu pro studenty oboru i pro vyučující poměrně nový. „Tato intenzivní kombinovaná mobilita byla spíš takový pokus,” usmívá se Jaklová Střihavková. Celá akce byla podle ní také organizačně náročnější, než čekala. „Nakonec se ukázalo, že to stálo za vynaložené úsilí, protože tento druh Erasmu je důležitý a přináší spoustu benefitů,” vychvaluje si vyučující. Zmiňuje, že projekt umožnil zaměřit se na určité téma, které mohou studenti porovnat v mezinárodní perspektivě a v neposlední řadě si mohou vyzkoušet Erasmus nanečisto”. Studentky, které do této chvíle pochybovaly o tom, jestli by zvládly vyjet na půl roku studovat do zahraničí, si to teď mohly podle Daniely Jaklové Střihavkové zkusit.

Studentky mohly díky projektu porovnat rozdíly v digitalizaci v České republice, Nizozemí a Finsku. Zdroj: facebookový profil katedry sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií

Nejdřív mobil, potom jídlo

V programu projektu byla i návštěva různých institucí, které se zaměřují na lidi ze sociálně vyloučených skupin. Jednalo se například o organizace pomáhající lidem bez domova, lidem s mentálním postižením nebo cizincům. Studentky například překvapilo, že lidé bez domova dostávají v Nizozemsku od státu telefony, aby si mohli zažádat o příspěvky. U nás je to skoro tak, že dřív dostanete mobil než jídlo,“ zažertoval prý jeden z nich. Pro státní správu je ale důležité, aby telefon měli opravdu všichni.

Pomoc hledej v knihovně

Studentky i vyučující dále zaujalo, že v nizozemské síti knihoven existují takzvané „helpdesky”. Lidé, kteří mají problém s pochopením nového digitálního systému, mohou přijít do knihovny a poradit se se speciálně vyškoleným pracovníkem.

Zejména starší lidé chápali cestu na úřad jako sociální záležitost. Vyšli ven z domu, po cestě si nakoupili a potkali se se známými. Stát jim tu možnost odebral, ale nahradil ji právě možností navštívení knihovny. Dostanou tam potřebnou podporu,” popisuje Baláž. Dodává, že Česko by si z takového přístupu mohlo vzít příklad, vzhledem k tomu, že má velmi hustou síť knihoven s veřejnými počítači.

Příště v Brně

Oba vyučující hodnotí výjezd jako vydařený, program byl nabitý.Není divu, že studentky byly na konci vyřízené, protože neměly moc volného času,” uznává Baláž. Zato vychválil už zmíněnou společnou večeři s výhledem na moře. To bylo perfektní!” usmívá se. Podle Jaklové Střihavkové náročný program umožnil vidět komplexnost celé problematiky.

Určitě chystáme do budoucna další takové výjezdy. Už teď se stejnými partnery plánujeme pokračování tohoto projektu. Příště bude organizace na nás, proto jsem si v Nizozemsku dělal poznámky, co vylepšit, čeho se vyvarovat a tak. Plánujeme i další projekt, kterého se zúčastní studenti z Německa a Slovenska. Tentokrát se zaměříme na politickou praxi v sociální práci,” sděluje Baláž. O obou projektech se studenti včas dozví na Facebooku, stránkách fakulty či v hromadném e-mailu, kde vyučující sdělí také informace k výběrovému řízení. Akci opět podpoří grant projektu Erasmus.

Vyučující i studující byli z pobytu nadšení. Zdroj: facebookový profil katedry sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií

Pokud stát víc digitalizuje, musí o tom lidi informovat a učit je, jak s tím pracovat

V Nizozemsku je digitalizace státní správy už téměř absolutní. Není možné komunikovat s úředníky osobně. Některé skupiny seniorů tak mají podle odborného asistenta na katedře sociální politiky a sociální práce Romana Baláže potíže s vyřízením důchodu. Zároveň problémy může mít i určitá skupina mladších lidí i přesto, že telefon běžně používají. Ovšem to, že koukám na videa, neznamená, že si v online prostředí dokážu vyhledat vhodné zdroje pomoci a požádat si o ně,” popisuje vyučující. Sociální pracovníci by podle něj měli do budoucna pomáhat lidem ze sociálně slabších skupin zorientovat se v digitálním prostředí. Problémem zůstává, že řada těchto pracovníků neumí s technologiemi pracovat. Je třeba, je to naučit,” podotýká Baláž. Podle něj je digitalizace efektivním způsobem komunikace, který do budoucna ušetří třeba také lidské zdroje.

„Stát by neměl automaticky očekávat, že každý je digitálně gramotný, měl by se spíše ujišťovat a zajistit čas, aby to lidem vysvětlil,” zmiňuje Baláž. Za příklad dává vývoj aplikace, prostřednictvím které si mohou obyvatelé zažádat o podpůrnou dávku. Je ale potřeba zajistit, aby s ní lidé uměli pracovat a aby se dostala k těm nejpotřebnějším. „Když vytvoříte podpůrnou dávku proti ztrátě bydlení, je problém dostat tuto informaci k těm, kteří jsou opravdu ohrožení ztrátou bydlení,” podotýká Baláž s tím, že řešením do budoucna může být kontaktní kampaň.

Jak je na tom Česká republika?

V nejnovějším hodnocení DESI, která sleduje digitalizaci veřejné správy v členských státech Evropské unie, Česko zaznamenalo mírný pokrok. Nejlepších výsledků dosahuje v digitálních dovednostech, využívání e-Governmentu a pokrytí 5G sítí. Naopak největšími výzvami zůstává nedostatek technologických specialistů a nedostatečné zavádění předvyplněných formulářů.

„Nemám ráda hodnocení, že jsme pozadu. Řekla bych, že máme rozdílné cesty, ale k digitalizaci směřujeme,” komentuje Střihavková. S digitalizací pokročila například i města. Život v Brně lidem usnadnila třeba aplikace Brno iD. Brněnský systém je propojený s dopravním podnikem a je přes něj možné koupit jízdenky na hromadnou městskou dopravu nebo zaplatit pokutu. V Praze zase existuje digitální úřad Portál Pražana. Lidé v něm mohou zaplatit rezidentní parkování, poplatky za odvezení odpadů či poplatky za psa.

Projekt Digitální gramotnost pro sociální pracovníky

Mezinárodní projekt umožnil studentům porovnat digitalizaci státní správy v České republice, Nizozemsku a Finsku. Studentky byly rozdělené do mezinárodních týmů a jejich úkolem bylo ve spojitosti s digitalizací státní správy navrhnout řešení pro člověka v tíživé životní situaci. Na pětidenní program v nizozemském Haagu od 22. do 26. dubna studentky doprovodili také vyučující. Akci hradil grant projektu Erasmus.

Studijní obory katedry sociální politiky a sociální práce

Sociální práce

Bakalářské studium je zaměřeno na porozumění a řešení obtížných situací klientů sociální práce. Studenti se naučí metody a techniky práce s klienty, získají znalosti z různých vědních oborů

Veřejná a sociální politika a lidské zdroje

Studijní program připravuje studenty na řešení sociálních problémů ve společnosti. Studenti se naučí analyzovat a kreativně řešit problémy jako nezaměstnanost, vzdělávání a péče o seniory.

„Projekt o digitální gramotnosti považuju za významné obohacení nabídky vzdělávání studujících oboru Sociální práce. Tematické zaměření kurzu reaguje na aktuální potřeby oboru a nutnost posilování kompetencí budoucích sociálních pracovnic a pracovníků v této oblasti. Formát kurzu navíc otevřel studujícím možnost téma rozvíjet ve spolupráci s kolegy a kolegyněmi ze zahraničí. Z mého hlediska ideální kombinace. Oceňuju čas a energii vyučujících z katedry sociální politiky a sociální práce Romana Baláže a Daniely Jaklové Střihavkové, kteří kurz připravili a také našich studujících, kteří na kurzu participovali,“

Kateřina Kubalčíková, vedoucí katedry sociální politiky a sociální práce

Slovníček

Digitalizace – technologie, při které se obsah dokumentů (obrázky, text, audio, video) převádí do digitální podoby.

Digitální gramotnost – soubor znalostí a dovedností, které člověk potřebuje k bezpečnému, sebejistému a kritickému využívání digitálních technologií.

CzechPoint – univerzální místa pro komunikaci se státní správou, která se nacházejí zpravidla na poště. Poskytují pohodlnou alternativu pro získání či uložení dokumentů, pokud lidé nemají datovou schránku nebo přístup do Portálu občana, což je výhodné například pro seniory.

Portál občana – základní rozcestník pro bezpečnou komunikaci se státem. Umožňuje zkontrolovat platnost dokladů, založit nebo změnit živnost, podepsat e-petici či nahlédnout do katastru nemovitostí z pohodlí domova.

Datová schránka umožňuje výměnu dokumentů se státní správou. Obyvatelé mohou žádat o nový občanský průkaz, podat daňové přiznání nebo žádat například o rodičovský příspěvek. Pro právnické osoby jsou povinné, pro fyzické osoby dobrovolné. 

Moje daně – funguje jako online finanční úřad. Obsahuje formuláře pro daňová přiznání, daň z nemovitostí a daň z přidané hodnoty. Lze tam také zkontrolovat stav daňového účtu.

eRecepty – zobrazuje historii receptů a záznamy očkování. Například rodiče mohou sledovat recepty svých dětí. Elektronický recept lze obdržet i formou SMS, což usnadňuje správu léků, zejména chronickým pacientům.

„Digitalizace státní správy nám výrazně usnadnila práci. Už nemusíme posílat žádné doporučené dopisy a čekat tři týdny na odpověď, všechno je teď možné komunikovat online během pár minut.“

Kamila Webb, právnička na ministerstvu vnitra
V mezinárodních týmech studenti pracovali na společném projektu. Zdroj: facebookový profil katedry sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií

„Úžasná zkušenost! Bylo skvělé vyměnit si postřehy a zkušenosti se studenty sociální práce z jiných zemí. Celkově určitě neuděláte chybu, když se přihlásíte na jakýkoliv projekt tohoto typu.“

Aneta Majtánová, účastnice projektu, studentka sociální politiky a sociální práce
Součástí programu byla také neformální společná večeře, kde se studenti měli možnost více poznat. Zdroj: facebookový profil katedry sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií

„Svým rodičům jsem musel některé věci vysvětlit, ale naučili se vše celkem rychle. Babička s dědou telefon vůbec nepoužívají, takže za ně všechnu administrativu vyřizuju já. Líbí se mi náš systém, a to že nemusím chodit na úřad.“

Rowan De Letter, občan Nizozemska

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na tento mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.