Jak se píšou Soudobé dějiny? Jedinečný obor slaví první rok

Jediný bakalářský program v Česku zaměřený výhradně na moderní dějiny běží na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity už rok. Studující poznávají historii po roce 1945 a zkoumají ji v širších souvislostech dalších oborů, jako jsou politologie, sociologie nebo mediální studia. Členka redakce Atria se zúčastnila několika přednášek Soudobých dějin a zjišťovala, co na dosavadní výuce studující i vyučující oceňují a jak studium tohoto jedinečného oboru vypadá. 

10. 11. 2025 Alžběta Neporová

Povinný kurz Metody výzkumu soudobých dějin vyučuje historička z filozofické fakulty Denisa Nečasová. Foto: Alžběta Neporová

Před rokem se zapsala na fakultu sociálních studií přibližně padesátka zájemců o nový bakalářský program Soudobé dějiny. Mezi nimi byl i Filip Vlček. Když jsem dokončoval gymnázium, měl jsem jasno, že se chci na vysoké škole věnovat sociálním vědám. Z nabídky oborů se mi zatočila hlava. Pak jsem si všiml programu Soudobé dějiny, který se zrovna otevíral, a na první pohled jsem se zamiloval,” vzpomíná. Dnes má za sebou dva semestry výuky a pokračuje dál. Vidím, že jsem si vybral dobře,” hodnotí Vlček svou zkušenost.  Přestože, jak říká, už pomalu sundává prvácké růžové brýle, studovat soudobé dějiny ho stále baví.  

Své zkušenosti přidává i student druhého ročníku David Popelář. Pracuje z domova v oboru informačních technologií a u toho ze zájmu studuje. Můžu využít své dosavadní znalosti a doplnit si slepá místa ve vědomostech o dění v Česku, Evropě i ve světě. Vyhovuje mi, že se nesoustředíme pouze na velké mocnosti druhé poloviny dvacátého století, ale i na menší regiony,” říká Popelář. Široký záběr probíraných témat vítá i studentka Karolína Seidlová, která je zároveň členkou programové rady. Nezaměřujeme se pouze na politické dějiny, ale také na kulturní nebo náboženské, doplňuje Seidlová. 

„Díky programu Soudobé dějiny studující pochopí, že celou řadu odpovědí na palčivé otázky současného světa můžeme najít v minulosti, ať už nedávné, nebo té vzdálenější. Je to dobrodružné hledání plné radosti z poznání,” říká vyučující Jana Urbanovská z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií, která v Soudobých dějinách vyučuje některé kurzy. 

Znalost dějin po roce 1945 pomáhá porozumět současnosti 

Hlavním časovým vymezením je období po skončení druhé světové války po současnost. „Znalost historického vývoje posledních desetiletí nám pomáhá chápat dobu, ve které žili naši rodiče a prarodiče, a porozumět tomu, proč v určitých situacích jednali tak, jak jednali,” vysvětluje vyučující Vladimír Černý z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií. Zdůrazňuje, že současnost vychází z minulosti, a proto znalost moderních dějin napomáhá porozumět současnému dění. „Pokud se člověk orientuje například v politice Sovětského svazu a imperiálních ambicích jeho nástupnického státu Ruska, může lépe pochopit dnešní válečný konflikt na Ukrajině,” popisuje Černý. 

„Na moderní dějiny na středních školách obvykle nezbývá dostatek času. To je obrovská chyba. Soudobé dějiny žijeme, takže bychom o nich měli mít dostatek informací,” říká garant programu Jan Holzer. Podle něj se v některých kurzech studující dostávají i hlouběji do minulosti, která vymezení Soudobých dějin neodpovídá. „Nemůžeme udělat ostrý řez,” vysvětluje Holzer a dodává, že pro úplný kontext je potřeba znát i další kapitoly minulosti. To podle něj studující nasměruje k tomu, aby historické události nevnímali izolovaně.

Garant Soudobých dějin Jan Holzer vede povinný kurz Střední a východní Evropa po roce 1989. Foto: Alžběta Neporová

Soudobé dějiny stojí na pomezí několika oborů, a navíc si je nelze zapsat samostatně. Studující vybírají kombinaci s dalším oborem z fakulty sociálních studií, ale také z nabídky dalších fakult. Nejčastěji volí Bezpečnostní a strategická studia, Politologii, Evropská studia nebo Mezinárodní vztahy. Právě ty si přidala k Soudobým dějinám i studentka Seidlová. „Programy se vzájemně doplňují, kombinace mi umožňuje vyplnit mezery ve znalostech a mít ucelenější přehled, pochvaluje si svůj studijní program. 

„Soudobé dějiny jsou v českém vysokoškolském prostředí skutečně výjimečné. Vyučující vedou studující k tomu, aby dokázali pracovat s prameny a aby současnost chápali v kontextu nedávné minulosti a dokázali nad ní kriticky přemýšlet.“

Zdeňka Savarová, vedoucí fakultního oddělení pro komunikaci

Podle garanta programu Holzera vedení fakulty neplánuje vytvoření samostatného studijního plánu. „Jedná se o bakalářský program určený ke sdruženému studiu. Nepočítáme ani s akreditací Soudobých dějin na magisterské úrovni,” říká Holzer. Absolventi oboru můžou pokračovat v rozličných společenskovědních magisterských studijních programech a v budoucnu se věnovat samostatné výzkumné činnosti nebo expertní analytické práci. Podle garanta budou připravení směřovat rovnou do praxe ve vzdělávání, médiích, neziskovém i soukromém sektoru nebo státní správě. 

Od základů moderních dějin ke světovým souvislostem 

První semestr obvykle začínají studující podle doporučeného průchodu studiem povinnými kurzy akademického psaní, metodologie a lokálních dějin. V úvodním předmětu se seznamují s oborem a výzkumnými metodami, které budou při studiu využívat. Hned na začátku studia je také dobré zapsat si kurz zaměřený na dějiny Evropy a USA za studené války. „Soupeření obou supervelmocí a jejich spojenců přibližuju studujícím úryvky z různých historických pramenů, ať už se jedná o oficiální zprávy, paměti významných osobností nebo třeba dobové propagandistické materiály. Výklad také doprovázím filmovými ukázkami, ” popisuje vyučující z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií Vladimír Černý způsob, jakým vede výuku. Součástí jeho kurzů jsou také prezentace studujících, při kterých nejen prokazují porozumění tématu, ale také si trénují vystupování na veřejnosti. „To je bezpochyby dovednost, která se studujícím bude hodit v praxi. Také závěrečné zkoušky mají z tohoto důvodu typicky ústní formu,” doplňuje Černý. 

Kromě povinných kurzů mají studující na výběr také z velkého množství volitelných. Nejčastěji si zapisují předměty z Mezinárodních vztahů, což vyučující Urbanovská považuje za přínosné. „Oba programy mají ze své podstaty řadu překryvů a vzájemně se doplňují,” vysvětluje. Její kurz Česko-německé vztahy si zapsal například Filip Vlček. Doktorka Urbanovská se zaměřuje na praxi a rozvíjí kreativitu. Ve skupinách jsme připravovali projekt na téma, které jsme si sami zvolili,” popisuje student. Takhle vznikl například podcast, webové stránky, série videí, nebo interaktivní mapa území, které postihl odsun německého obyvatelstva ve čtyřicátých letech. Když v závěru semestru studující své práce představili a společně jsme je diskutovali, byla pro mě obrovská radost sledovat, jakých skvělých výsledků dosáhnou,” usmívá se Urbanovská. 

Do praxe mezi historiky  

Součástí studijního plánu Soudobých dějin je také odborná praxe. Na jaře příštího roku ji budou absolvovat první studující. „Díky univerzitě budeme mít možnost vyzkoušet si historickou práci v předních institucích, jako je Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky nebo Ústav pro studium totalitních režimů, což jsou příležitosti, ke kterým by se člověk jinak dostával jen těžko,” říká Vlček, který má Soudobé dějiny zapsané jako hlavní obor a na povinnou praxi se těší. Zájem o praxi mají také studující, již mají Soudobé dějiny jako vedlejší obor. Proto ji od příštího jara můžou absolvovat, i když pro ně povinná není. „Podařilo se mi to prosadit jakožto studentské zástupkyni v programové radě. Všichni, kdo budou chtít, tak nasbírají zkušenosti v institucích, se kterými má katedra politologie uzavřené smlouvy,” popisuje Karolína Seidlová.  

Studující si můžou praxi domluvit i podle vlastního zájmu. „Ponecháváme možnost uzavřít smlouvy individuálně, typicky třeba v regionu, ze kterého studující pocházejí,” dodává Holzer. 

Soudobé dějiny se tak přidávají k dalším programům na fakultě sociálních studií, které zahrnují studentské praxe přímo do studijního plánu. „Při přípravě praxí jsme mohli čerpat ze zkušeností z jiných oborů,” říká garant. V listopadu plánuje setkání programové rady, kde s potenciálními zaměstnavateli absolventů dořeší detaily podoby praxí. „Potom uspořádám setkání se studenty, kde jim vysvětlím, jak to bude fungovat, a oni se mě budou moct na cokoliv doptat, aby bylo vše jasné a praxe mohly na začátku příštího roku odstartovat,” doplňuje Holzer. 

O nový obor je mezi uchazeči zájem 

V akademickém roce 2024/2025, kdy vedení fakulty program otevřelo, se přihlásilo 121 lidí do hlavního i vedlejšího studijního plánu a 80 z nich bylo přijato. O rok později se navýšil počet přihlášek na 168, přijímací řízení úspěšně zvládlo 73 zájemců o studium. 

Uchazeči můžou podávat přihlášky ke studiu na akademický rok 2026/2027 od 1. listopadu 2025 do 28. února 2026. Budou vybraní na základě výsledků testů ze základů společenských věd společnosti Scio. Více informací lze zjistit na webu fakulty. 

Anketa: Které téma ze Soudobých dějin vás nejvíc zaujalo? 

Jan Bryja, student prvního semestru Soudobých dějin a Veřejné ekonomiky a správy na ekonomicko-správní fakultě: 

Letos mám povinný předmět Dějiny globalizace. Doktor Krpec v něm nabízí pohlcující výklad plný zajímavostí z různých historických období, aby nakonec provedl ohromující 
syntézu vývoje jednotlivých zemí, čímž dává celému předmětu nečekanou hloubku. Nejvíc mě bavila přednáška o hospodářském boomu” Západu.” 

Jitka Štěpánová, studentka třetího semestru Soudobých dějin a Anglického jazyka a literatury na filozofické fakultě: 

„Velmi mě zaujala Stalinova roztržka s Titem, protože se o ní podle mě nikde moc nemluví. V kurzech Soudobých dějin jsem o tom slyšela poprvé, a přitom je to skutečně zajímavé téma.” 

Michal Kros, student třetího semestru Mediálních studií a žurnalistiky a Soudobých dějin: 

„V prvním semestru jsme se intenzivně věnovali Československu v padesátých letech, což mě moc bavilo. Byl to skvělý vstup do moderních dějin. Teď bych ze Soudobek vyzdvihl celý předmět Dekolonizace a proměny třetího světa.” 

Jakub Švejnoha, student třetího semestru Soudobých dějin a Sociologie: 

„Rád studuju historii afrických a asijských zemí. Zatímco Československu, evropským velmocem a Americe jsme v dějepisu na gymplu věnovali hodně prostoru, tahle látka je pro mě nová, a tím pádem nejzajímavější.” 

Vybrané předměty Soudobých dějin 

Sovětský svaz, východní blok a politické procesy 

V povinně volitelném předmětu, který je mezi studujícími jedním z nejoblíbenějších, sledují studující vývoj politických procesů od antiky až do sedmdesátých let minulého století. Učí se o vzestupu bolševického režimu v Rusku, moskevských procesech 30. let i o poválečném teroru v satelitních státech včetně Československa. Nechybí ani pohled na západní svět a srovnání se Amerikou v období mccarthismu. Studující tak poznávají, jak se z politiky postupně stával nástroj zastrašování, jak o politických procesech informovala dobová média a jak pozdější rehabilitace ukázaly hranice tehdejší spravedlnosti. 

Film jako historický pramen pro poválečné dějiny visegrádské čtyřky 

Hraný film můžou lidé vnímat nejen jako umělecké dílo, ale i jako cenný historický pramen. Jan Mervart z Historického ústavu filozofické fakulty na příkladech konkrétních filmů dokládá, jak kinematografie odrážela i formovala zkušenost se státním socialismem. Propojuje tak filmovou analýzu s poznáním dějin. Studující zjistí, jak se ve filmu proměňoval obraz člověka, společnosti i moci ve střední Evropě po roce 1945. 

Komunistická strana Československa v letech 1945 až 1968 

Studující se v kurzu zaměřují na období od vzestupu komunistické strany po druhé světové válce přes éru stalinismu až po reformní pokus pražského jara. Učí se rozpoznávat ideové proudy uvnitř strany, chápat dobový socioekonomický kontext i mezinárodní vazby, které formovaly její směřování. Václav Kaška z Historického ústavu v kurzu představuje různé metodologické přístupy ke studiu dějin komunismu, základy výzkumu v archivech a práci s audiovizuálními prameny. 

Socialistické město: od ideálu k realitě 

K pochopení současných problémů českých a moravských měst může podle externího lektora Petra Roubala pomoct znalost jejich socialistické minulosti. Studující ji zkoumají pomocí analýzy pramenů, jako jsou dobové dokumenty, městské plány, fotodokumentace či architektura. Od meziválečných ideálů Karla Teigeho se přesouvají k poválečné výstavbě kolektivních domů a sídlišť, k éře stalinistického antimodernismu i pozdějším modernistickým experimentům 60. let. Nechybí ani pohled na každodennost: život v panelových domech, volný čas či kult zahrádkářských kolonií. 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na mail: 520085@mail.muni.cz. Děkujeme.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.