Jak byste tento program popsala?
Osobně jej vnímám jako naprosto jedinečnou příležitost – pro studenty, absolventy, program, celou naši katedru, fakultu a vlastně i univerzitu. Je to výtečný způsob, jak nahlédnout pod pokličku reálného pracovního prostředí a posunout se dál. Moc mě těší, že vztahy, které během mentoringu vznikají, často překračují rámec onoho tříměsíčního mentoringového období. Z rozhovorů s účastníky pilotního ročníku víme, že mnoho mentorských dvojic zůstává v kontaktu i poté, často si dál radí, konzultují své kroky nebo spolupracují. Tento dlouhodobý efekt je přesně to, čeho si přejeme dosáhnout – vytvořit živou komunitu, kde se lidé vzájemně podporují a učí jeden od druhého. Je fascinující sledovat, jak studenti nacházejí díky svým mentorům větší sebedůvěru a nové perspektivy, zatímco absolventi objevují radost z předávání zkušeností a energie mladším kolegům a kolegyním.
V programu budou účastníci rozděleni na mentory, absolventy, a mentees, studenty magisterského studia. Podle jakého klíče rozdělujete tyto dvojice?
Účastníci jsou vybíráni velmi pečlivě, aby program co nejlépe splnil svůj cíl – tedy vytvořit smysluplné a inspirativní propojení mezi mentory a mentees. Studenti, kteří se chtějí programu zúčastnit, nám zašlou svůj životopis a motivační dopis, kde popíší své profesní zájmy, důvody, proč se chtějí do programu zapojit, a co od mentoringu očekávají. Spárování mentorů a mentees mám na starosti já, a činím tak s ohledem na jejich profesní zaměření, cíle a zájmy. Snažím se najít co největší kompatibilitu mezi zkušenostmi a odborností mentorů a potřebami a kariérními aspiracemi mentees. Je to sice náročné, ale zpětná vazba z pilotního ročníku dokladuje, že tento individuální přístup funguje dobře – většina dvojic si výborně sedla hned od začátku a jejich spolupráce nese výsledky daleko za hranicemi formálního mentoringového období.
Jaké zkušenosti mohou mentoři předat?
Naši mentoři a mentorky reprezentují široké spektrum zkušeností z různých oblastí. Jsou to úspěšní absolventi našeho programu Evropská studia, kteří nyní působí na významných pozicích v českých i evropských institucích. Třeba v Evropském parlamentu – naším mentorem je i jeden europoslanec. Jsou to lidé pracující na Zastoupení Evropské komise v České republice nebo na úřadu vlády. Jejich profesní příběhy ilustrují, jak rozmanité možnosti studium evropek nabízí. V tom spočívá síla našeho programu – propojuje studující s profesionály, kteří nejenže perfektně rozumí svému oboru, ale už jsou daleko na cestě, níž se naši studenti teprve začínají vydávat.
Nejprestižnější evropské univerzity jako vzor
Proč jsou Evropská studia na katedře mezinárodních vztahů a evropských studií první obor na Masarykově univerzitě, který program nabízí?
Role hostující profesorky na Aston University ve Spojeném království mi skýtá jedinečnou možnost inspirovat se úspěšnými trendy v zahraničí. Viděla jsem, jak je tento typ programů úspěšně realizován nejen tam, ale i na nejprestižnějších evropských univerzitách jako je Oxford či Cambridge. Když jsem se stala garantkou navazujícího magisterského programu Evropská studia a předestřela svým kolegům a kolegyním nápad uvést tento model do praxe i u nás, setkalo se to s pozitivním ohlasem. Jsem šťastná, že máme na evropkách tak fantastický tým, který má chuť posouvat věci kupředu a nezalekne se žádné výzvy.
Co si od Alumni mentoring programu slibujete?
V první řadě jde o to nabídnout studentům nové příležitosti – umožnit jim získat praktické zkušenosti, cenné rady a užitečné kontakty, které jim pomohou v kariérním i osobním rozvoji. Program studentům poskytuje konkurenční výhodu a otevírá dveře do profesního světa. Dále chceme jeho pomocí posilovat naši skvělou evropskářskou komunitu. Vztahy s našimi absolventy jsou pro nás dlouhodobě klíčové a nadstandardně o ně pečujeme, a právě Alumni mentoring je další způsob, jak tyto vazby udržovat a dále rozvíjet. Tento komunitní rozměr je pro nás zásadní – ukazuje, že studium Evropských studií je mnohem víc než jen akademickou záležitostí. V neposlední řadě si od programu slibujeme, že náš obor ještě více zatraktivní. Nabídnout studentům něco navíc, co jim pomůže v jejich profesním životě, je podle nás cesta, jak nejen přilákat nové zájemce o studium, ale také ukázat, že u nás mohou očekávat podporu, jež přesahuje rámec studia jako takového.
Propojení generací a budování sítě kontaktů
V loňském roce jste spustili zkušební testování programu. Jaká je obecná zpětná vazba od účastníků?
Zpětná vazba byla fantastická a předčila všechna naše očekávání. Sbírali jsme ji různými způsoby – prostřednictvím anonymního dotazníku či formou adresné zpětné vazby, kterou mentees poskytovali svým mentorům. Osobně mě nesmírně těší, jak pozitivní odezva byla. Účastníci si pochvalovali nejen kvalitu mentoringových setkání, ale i celkovou strukturu programu, jeho přínos a atmosféru vzájemné podpory. Mnozí mentees zdůrazňovali, že díky programu získali nejen prospěšné rady a tipy, ale také povzbuzení a větší sebedůvěru. Tato zpětná vazba nám dodala silnou dávku motivace program dále rozvíjet. Vidíme, že to, co děláme, má smysl.
Pomohla tato testovací verze programu odhalit nějaké nedostatky v programu?
Spíše než nedostatky odhalila několik užitečných podnětů, jak program ještě vylepšit. Vyloženě negativní zpětná vazba se neobjevila, což nás potěšilo, ale některé návrhy na zlepšení jsme si samozřejmě vzali k srdci. Jedním z podnětů bylo například jasnější vymezení očekávání od jednotlivých rolí – tedy co přesně může mentee očekávat od mentora a naopak. Celkově se ale ukázalo, že program má solidní základ.
Potenciál napříč obory
Program Alumni využívají i univerzity v zahraniční, například ve Stockholmu. V čem podle vás tkví úspěšnost programu?
Úspěšnost Alumni mentoring programů stojí na několika klíčových pilířích. Zaprvé je to autenticita a osobní rozměr, který přináší. Na rozdíl od klasických forem výuky tam vzniká přímé propojení mezi dvěma lidmi – studujícím a mentorem. Tento individuální přístup je neocenitelný, protože umožňuje přizpůsobit obsah konkrétním potřebám a cílům menteeho. Mentoring není jen o předávání znalostí, ale hlavně o sdílení zkušeností, rad a praktických postřehů z reálného profesního života, což studenty vybavuje dovednostmi, které by jinak získávali mnohem složitěji. Dalším důležitým faktorem je propojení generací a budování sítě kontaktů. Absolventi, kteří se do programu zapojují jako mentoři, mají často hlubokou vazbu ke své alma mater a chtějí jí vracet podporu, kterou od ní kdysi sami dostali. Tento vztah vytváří podnětné prostředí, kde student vidí, že někdo se stejným studijním zázemím dokázal ve své profesi uspět. V neposlední řadě je stěžejní oboustranná přínosnost programu. Pro všechny zúčastněné je účast v programu vítaným bonusem do životopisu. Výhody pro mentees jsem už zmiňovala, ale i mentoři často zdůrazňují, že pro ně samotné je mentoring nesmírně obohacující záležitostí. Oceňují možnost podívat se na svůj obor očima mladší generace, získat nové podněty a zároveň rozšiřovat svou profesní síť. Mentoring je totiž i nástrojem k objevování talentů, s nimiž mohou navázat další spolupráci – ať už jde o stáže nebo pracovní pozice. Takže kdybych to měla shrnout, úspěch Alumni mentoring programů spočívá v jejich schopnosti propojovat lidi, vytvářet prostor pro růst a otevírat dveře k novým příležitostem – to vše v prostoru založeném na důvěře a společném zájmu o budoucnost.
Bylo by v případě, že se Alumni mentoring program osvědčí, možné zavést jej i na jiných oborech případně i na jiných fakultách?
Jednoznačně. Idea Alumni mentoring programu má ohromný potenciál fungovat nejen na dalších oborech na fakultě sociálních studií, ale i napříč různými fakultami Masarykovy univerzity. Tento model je totiž univerzální a vysoce flexibilní – základem je propojení ostřílených absolventů se současnými studenty, což má hodnotu v každém studijním kontextu, ať už se jedná o sociálně-vědní, humanitní, přírodovědné, technické či jiné obory.
Chystá katedra mezinárodních vztahů a evropských studií nějaké další projekty pro studenty?
Rozhodně ano. Na naší katedře neustále vymýšlíme, jak našim studujícím nabídnout víc než „jen“ špičkovou výuku. Jedním z našich nových formátů je třeba European Seminar Series – interaktivní diskuse s předními odborníky na aktuální evropská témata. Cyklus je primárně určen pro studující navazujících programů, ale přístupný je i ostatním zájemcům. Nedávno v jeho rámci vystoupil například profesor Christopher Bickerton z Cambridge University, díky čemuž měli studenti vynikající šanci diskutovat s předním evropským akademikem. Zájem z jejich strany byl obrovský, což potvrzuje, že je takový žánr dokáže oslovit. Plánujeme ale i další neformální akce, jako je například evropkářský brunch či aktivity, které studentům pomohou s praktickou orientací ve světě stáží. Řadu dalších akcí, včetně zajímavých přednášek, nových kurzů a workshopů, plánuji také v rámci svého grantu Jean Monnet Chair, který se mi podařilo získat od Evropské komise. Naším cílem je zkrátka vytvářet inspirativní prostředí, kde mohou studenti kvalitně studovat a zároveň růst, rozvíjet svůj potenciál a objevovat nové příležitosti.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.