O svém studijním směřování měla Lucie Sovová jasno hned v šestnácti letech, kdy se zúčastnila letního zážitkového kurzu ZeměKeMně pod vedením Hnutí Brontosaurus. Organizátoři kurzu se inspirovali hlubinnou ekologií, konkrétně knihou Myslet jako hora norského filozofa Arna Naesse a kolektivu autorů. Účastníci kurzu se seznamovali s environmentálními problémy cestou prožitku. Součástí tak byl například rituál, při němž si Sovová vyzkoušela vžít se do různých rostlin. Při pobytu si uvědomila, jak zásadním tématem pro ni ochrana přírody je. „Niterně mě to zasáhlo. Po prázdninách jsem si přehodila volitelný předmět z dějepisu na biologii, protože jsem se rozhodla věnovat otázkám životního prostředí. Při výběru vysoké školy ve mně nakonec převážilo humanitní zaměření a z toho vzešla environmentalistika jako poměrně jasná volba,“ vzpomíná Sovová.
Impulsem pro zkoumání alternativních potravinových sítí byla narůstající popularita iniciativ jako farmářské trhy nebo komunitou podporované zemědělství, o které se Sovová začala zajímat při magisterském studiu. S vidinou zachycení nových trendů v lokální a netržní produkci potravin odcestovala na studijní pobyt do Nizozemí. „Uvědomila jsem si tam, že zahrádkářské osady, které v Česku považujeme za samozřejmé a často přežité, nizozemská města postrádají. A proto prostory k pěstování potravin hledají jinde. Vznikají tak plovoucí nebo střešní zahrady a podobné technické vymoženosti,“ říká akademička s tím, že teprve pobyt v zahraničí ji naučil vážit si domova.
O české zahrádkářské tradici Sovová také často přednáší. Zdroj: TEDxBrnoWoman
Studium zasvětila výzkumu samozásobitelství
Její první expedicí do světa zahrad byla diplomová práce, ve které psala o zahrádkářských koloniích jako alternativách ke stávajícímu potravinovému systému. Už tehdy vycházela z takzvané metody spotřebních deníků. Jejich stránky postupně plnilo třináct členů zahrádkářských kolonií na Kraví hoře v Brně informacemi o množství a typu potravin vypěstovaných za rok 2014.
Na téma navázala v dizertační práci o samozásobitelství v městských podmínkách. Tentokrát svůj výzkumný vzorek rozšířila na sedmadvacet brněnských domácností zahrádkářů. „Zajímalo mě, jakým způsobem zahrady fungují jako zdroje potravin a jak interagují s dalšími zdroji. To znamená, kolik toho lidé vypěstují, ale i jak se rozhodují o tom, co budou pěstovat a jak to ovlivňuje jejich jídelníček,“ přibližuje Sovová.
Výzkum rozdělila do čtyř částí podle ročních období. Respondenti vždy po dobu jednoho měsíce průběžně zapisovali všechno ovoce a zeleninu, které získali ze zahrady, obchodu, darem nebo jakýmkoliv jiným způsobem. Popisovali také, jak se získanými potravinami naložili. „Vést spotřební deníky bylo náročné pro účastníky a účastnice a jen díky jejich ochotě bylo možné získat data. A ta jsou velmi zajímavá, protože nabízí konkrétní vhled do fungování jejich zahrad a kuchyní i vzorců v získávání jídla a jeho zpracování,“ říká autorka výzkumu.
Ochota zahrádkářů Sovovou příjemně překvapila. „Ze zahrádkaření jsou nadšení a vždy se rádi podělí o své zkušenosti. I pro ně je zajímavé sledovat, kolik potravin vypěstují a snědí,“ vysvětluje si bezproblémovou spolupráci Sovová.
Zahrádkaření a podpoře místních potravinových iniciativ se věnuje i mimo akademickou sféru – na fotografii v komunitní zahradě ve Wageningenu. Foto: archiv Lucie Sovové
Ovoce a zelenina ze zahrádky konkurují neomezené nabídce supermarketů
Výzkum prokázal, že domácí ovoce a zelenina tvoří přibližně třetinu spotřeby domácnosti a představuje pro zahrádkáře standard kvality. Při analýze dat Sovovou zaujaly sezónní změny v druhu konzumovaných potravin. „V supermarketu se dnes dá koupit cokoliv v jakoukoliv roční dobu, ale v mém výzkumném vzorku bylo zřetelně vidět, že v zimě jedí respondenti zelí a dýně, v létě zase rajčata a cukety. Většina zahrádkářů například zásadně odmítala kupovat v zimě rajčata, protože nejsou tak dobrá jako ta jejich,“ tvrdí akademička s tím, že zahrady vyžadují kromě pěstitelských dovedností také schopnost plánovat jídelníček v delším časovém období.
Motivace zahrádkářů jsou přitom různé. „Ukázalo se, že některé zahrádkáře baví pěstování a jsou do něj nadšení, ale v jejich jídelníčku nehraje vlastní produkce tak významnou roli a nepromítá se tolik do jejich stravování. Svou sklizeň buďto zavaří, udělají z ní pálenku nebo ji rozdají. A naopak jiní lidé by chtěli jíst zdravě a mít vlastní zeleninu, ale nejsou dobří v zahrádkaření,“ popisuje Sovová.
Své zkušenosti uplatnila také při dvouletém projektu Prostory tiché udržitelnosti. Jeho cílem je prozkoumat netržní sítě domácí produkce, sdílení a vzájemné pomoci v českém prostředí. Dotazníkovým šetřením například výzkumníci zjistili, že se zahrádkaření věnuje přibližně čtyřicet procent obyvatel Česka. „Zajímá nás také, nakolik se lidé účastní netržního směňování, ať už jde o knihy, oblečení pro děti nebo právě jídlo. Cílem je tyto praktiky víc zmapovat a popularizovat,“ říká Sovová.
Dizertaci psala s dvojím vedením Petra Jehličky v Brně a Esther Veen v Nizozemí. Wageningenskou obhajobu stihla v říjnu 2020 ještě osobně, ta brněnská se uskutečnila o měsíc později online. Foto: archiv Lucie Sovové
Zahrádkaření si užívá i ve volném čase
V posledních letech zavítala Sovová do Česka spíše sporadicky. Novým domovem se jí stalo Nizozemí, kde krátce po dokončení doktorského studia dostala pracovní nabídku na Wageningenské univerzitě. Podílí se tam na přípravě třech kurzů o jídle v městském prostoru. Její akademické povinnosti se vážou i ke dvěma mezinárodním výzkumným projektům Urbanising in Place a ROBUST, které zkoumají vztahy mezi venkovem a městem.
Ani se svou domovskou univerzitou ale nezpřetrhala vazby, letos poprvé vede s Evou Fraňkovou a Patrikem Gažem povinný předmět pro bakalářské studenty environmentalistiky Kritická ekonomie a příroda. O kurz je velký zájem. „Zapsalo se sedmdesát studentů, což trochu limituje způsoby výuky. Ráda učím interaktivním způsobem, ale v takto velké skupině mi to činí obtíže. Takže spoléháme na tradiční výklad, který prokládáme diskuzemi. Snažíme se vést studenty k tomu, aby hodně četli, kriticky o textech přemýšleli a hledali v nich souvislosti,“ říká pedagožka.
Odpočinek od akademického života Sovová nachází při běhu, cvičení jógy a projížďkách na kole. „Nizozemí je protkané cyklostezkami, baví mě tam jezdit na kole. Chybí mi ale kopce. Vždycky když přijedu do Česka, mám hroznou touhu vylézt někam na kopec. Jakmile vlak přejede hranice u Děčína a vidím ty skály, hrozně mě to dojímá,“ směje se Sovová. Ve zbylém čase nezapomíná ani na zahradničení v komunitní zahradě ve Wageningenu, kde uvádí principy samozásobitelství do praxe.