Absolvent: Budoucnost fact-checkingu vidím v propojení s umělou inteligencí
Absolvent politologie Petr Gongala působí jako hlavní koordinátor webu Demagog.cz, který ověřuje výroky politiků. Jak se taková tvrzení ověřují?
Umělé inteligenci se dnes už nejde vyhnout. Její uživatele lze najít všude a výjimkou není ani Masarykova univerzita. Redakce časopisu Atrium zjišťovala, jak se studujícím fakulty sociálních studií povedlo nástroje AI zakomponovat do svého repertoáru učebních pomůcek. Někteří přiznávají, že už by se bez ní dnes těžko obešli. Využívají ji jako citačního manažera, parťáka na rešeršování nebo na generování vtipných obrázků Elona Muska. Etickou hranici vidí v případech, kdy AI přestává být jen nástrojem a začíná tvořit za ně. Disciplinární komise už řešily případy jejího zneužití.
Na konci roku 2022 představila organizace OpenAI první neplacenou, veřejně přístupnou verzi svého modelu umělé inteligence. Na ChatGPT brzy navázaly další modely, jako Gemini od Googlu a v lednu letošního roku čínský Deepseek. Zájem o novou, neustále se rozvíjející technologii je enormní. Mezi své oblíbené nástroje ji velmi rychle zakomponovali také studenti a studentky fakulty sociálních studií.
Zkratka z anglického artificial intelligence.
„Často si nechávám věci dovysvětlit nebo zkrátit dlouhé texty,“ popisuje Tereza Novotná, jak vypadá její běžná praxe s umělou inteligencí při studiu sociální práce. Dodává, že AI se jí hodí také v situacích, kdy nestíhá číst akademické texty, jelikož je Chat GPT schopný vytvořit z nich krátký souhrn. „Umělou inteligenci používám hlavně ke generování nápadů a třídění informací. Taky se mi hodí při psaní zápisků a rešeršování,“ doplňuje student soudobých dějin a politologie Jan Táborský.
„Nejčastěji po umělé inteligenci chci, ať mi vysvětlí, jak funguje nějaký mechanismus. Jindy mi ale pomáhá i s tvůrčí činností, například mi napíše text, který využijeme ve skautu do přihlášky na výpravu.“
Student psychologie Štěpán Hřebíček
Vysvětlit, zjednodušit, doporučit, vyhledat, zkontrolovat, ale ne tvořit. To jsou etické hranice využití umělé inteligence podle studenta sociologie Samuela Saláta. „AI by neměla přispívat k finální podobě úkolu, ale jen zrychlit a zefektivnit práci,“ zamýšlí se. Podobně to vidí také Táborský, který zároveň přiznává, že je pro něj často obtížné etickou hranici jednoznačně určit. „Pokud bych ale například celý svůj úkol založil jen na AI a neinvestoval do něj vlastní čas a energii, bylo by to problematické,“ říká.
S oběma studenty souhlasí také Jakub Havlíček, metodik výukových inovací a člen Pracovní skupiny pro AI ve výuce na Masarykově univerzitě, který se podílel na tvorbě Stanoviska k využívání umělé inteligence ve výuce na Masarykově univerzitě a Doporučení k využití nástrojů umělé inteligence při plnění studijních povinností. „AI podle těchto dokumentů doporučujeme využívat pouze jako pomůcku, rozhodně není určená k tomu, aby veškerou práci odvedla za studujícího,“ shrnuje Havlíček podstatu obou textů.
„V některých případech je už AI dokonce součástí výuky – dostáváme úkoly, ve kterých ji máme použít.“
Studentka sociální práce Tereza Novotná
Studentka Novotná vidí limit ještě o trochu dál. „Občas si říkám, jestli už umělou inteligenci nevyužívám až moc, ale nikdy jsem od ní třeba nekopírovala celé odstavce textu. Vždycky to aspoň nějak upravím, aby výsledek dával smysl a byl správně odcitovaný. Když AI používám intenzivněji, otevřeně to přiznám, třeba i uvedu, že mi s mou prací pomohla,“ vysvětluje.
I takový přístup může být podle Havlíčka v pořádku. „Pokud nástroj AI – obvykle třeba generativní jazykový model, využívaný při tvorbě závěrečné nebo seminární práce – přímo ovlivní obsah textu, doporučujeme na to odkázat. Pokud ale studující využívá nějaký nástroj třeba jen ke kontrole gramatiky, odkazovat na něj nemusí,“ popisuje Havlíček. „Samozřejmě rozhodující slovo mají vždy konkrétní vyučující, kteří mohou u svých kurzů stanovit, co je přípustné a co není,“ upřesňuje.
Umělá inteligence, která na základě zadaného textu predikuje a vytváří smysluplné odpovědi.
Studentka sociální práce Novotná s tímto přístupem souhlasí. „Většina vyučujících nás přímo vybízí k tomu, abychom AI používali, takže nemám pocit, že bych dělala něco špatně,“ dodává.
Přesto už musely disciplinární komise jednotlivých fakult řešit situace, kdy bylo využití AI za hranou. Podle Havlíčka se komise nejčastěji potýkaly s problémy na oborech, kde se po studentech vyžaduje hodně písemných prací. Takový typ úkolu totiž podle něj ke zneužití umělé inteligence nejvíc svádí.
Studující v rozhovorech s redakcí Atria zmiňovali nejrůznější nástroje umělé inteligence. ChatGPT je nejpoužívanější model svého typu. Na stejném principu funguje také čínská umělá inteligence Deepseek nebo chatbot Gemini od Googlu.
Na bázi Gemini funguje také výzkumný nástroj NotebookLM. Čerstvou zkušenost s ním má student sociologie Salát. „Doporučil mi ho kamarád. Funguje to tak, že do něj můžu vložit kompletní soubor ve formátu pdf, dokonce i celou knihu a pak mu pokládám otázky. Vždy mi odpoví a taky ukáže, z jaké části textu příslušné tvrzení vyplývá,“ vysvětluje. Šikovnost modelu si pochvaluje i student psychologie Štěpán Hřebíček, který se potýká s tím, že mu ChatGPT někdy předkládá nepravdivé informace. „V takových případech mi ale dost pomáhá právě NotebookLM, který vždy odkáže na konkrétní místo v textu, který jsem mu poskytl,“ popisuje.
AI už umí mnohem víc, než jen psát text. Už zmíněný student soudobých dějin Táborský využívá na generování obrázků Grok, chatbot s umělou inteligencí vyvíjený společností xAI, kterou založil Elon Musk. „Můj poslední pokyn například zněl, ať vytvoří nějaký vtipný obrázek Muska,“ směje se. Studentka sociální práce Novotná zase používá Copilot od Microsoftu. Copilot využívá modely od organizace OpenAI, na kterých staví svoje vlastní nástroje. Obě umělé inteligence patřily po svém spuštění mezi nejstahovanější aplikace ve Spojených státech, v Evropě na jejich plné funkčnosti vývojáři stále pracují. A obě jsou, podobně jako ChatGPT, také generativními modely. Copilot nabízí možnost integrace s dalšími nástroji od Microsoftu, Muskův Grok zase slibuje nefiltrované odpovědi. Má být odvážnější při informování o citlivých tématech a méně politicky korektní.
S hledáním zdrojů může pomoci nástroj Elicit.ai. Funguje tak, že po zadání otázky vygeneruje desítky odpovídajících článků a jiných publikací, které srovná podle počtu citací. Z těch, které vyhodnotí jako nejrelevantnější, pak vytvoří krátké shrnutí. Zároveň ke všem článkům přidá odkaz na původní zdroj a plný přístup k textu, je-li k dispozici.
„Často si musím minimálně ověřit, jestli odpověď, kterou mi AI předložila, není zcela chybná.“
Student soudobých dějin a politologie Jan Táborský
Podobně jako u jiných online výukových nástrojů i u umělé inteligence platí, že není bezchybná. „Často mi říká přesně to, co chci slyšet, místo aby mi nabídla objektivní stanovisko. Když se zeptám na nějaký fakt a pak jej zpochybním, najednou se omluví a napíše mi úplně jinou odpověď,“ zamýšlí se studentka Novotná. Tuto zkušenost potvrdil také výzkum Hopkinsovy univerzity z loňského roku, který se zabýval objektivitou umělé inteligence. AI podle něj posiluje uživatelovy vlastní názory a předsudky a nesdílí všechny informace. Neobjektivita může vést k prohloubení názorové polarizace a společenských neshod. Podle výzkumníků dokáže AI z formulace otázky odhadnout názor uživatele a odpověď mu přizpůsobit.
Ať už umělou inteligenci studenti a studentky využívají jakkoliv, na jednom se shodují – stala se běžnou součástí jejich studia. Jak by to ale vypadalo, kdyby o ni najednou přišli? „Představit si to zvládnu, zas tak dlouho od jejího spuštění to není. Ale rozhodně bych si to nepřál,“ přiznává student psychologie Hřebíček. Také student sociologie Salát se domnívá, že by si bez ní poradil. Táborský a Novotná se shodují, že by pro ně studium bez AI bylo obtížné a jen těžko si to dokážou představit. „Uvědomuju si, že bez ní bych byla často úplně nahraná. Na druhou stranu je umělá inteligence v některých případech přímo součástí výuky, takže si ani nedokážu představit, že bych ji úplně přestala používat,“ uzavírá studentka Novotná.
„Já mám stejně radši vysvětlení od reálných lidí.“
Student sociologie Samuel Salát
Pokud byl AI nástroj použitý jako pomocný prostředek (např. pro generování návrhů, shrnutí, kontrolu gramatiky nebo stylistiky), doporučuje se do textu zahrnout obecné prohlášení. Například:
„Při přípravě této práce jsem využil/-a [název nástroje] pro [konkrétní účel]. Výstupy byly mnou zkontrolovány a upraveny, nesu za ně plnou odpovědnost.“
Pokud byl výstup generativní AI použitý v doslovném znění nebo v parafrázi, je třeba na něj odkázat stejně jako na jakýkoli jiný zdroj. Doporučuje se řídit citační normou používanou v dané instituci (např. APA, MLA, Chicago).
V případě rozsáhlejšího využití AI při tvorbě textu lze do metodické části nebo přílohy přidat podrobný popis včetně například archivace pokynů a výstupů AI pro větší transparentnost.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na mail: 535787@mail.muni.cz. Děkujeme.
Absolvent politologie Petr Gongala působí jako hlavní koordinátor webu Demagog.cz, který ověřuje výroky politiků. Jak se taková tvrzení ověřují?
Digitální marketing jako jedno z témat projektů Erasmu+. Jak neformální vzdělávání podporuje mladé v profesním i osobním životě? O své zkušenosti se dělí účastníci.