Přestože hrají významnou roli ve vzdělávání nejen mladých dospělých, Erasmus+ projekty nebyly až donedávna tolik rozšířenou záležitostí a lidé o nich věděli jen málo. Často se stávalo – a tento problém trvá dodnes – že se i přes lákavou nabídku, jako je týden v zahraničí financovaný Evropskou unií, potenciální účastník nakonec nepřihlásil. Převážila u něj nejistota, jestli to není podvrch. „Hodně mě oslovovali lidé, abych projekty více sdílel, protože nikdo nechtěl jezdit. Vypadaly totiž jako celkem falešná záležitost,” popisuje Tomáš Švacho, jeden z koordinátorů Four Links a zároveň hlavní koordinátor výměny mládeže Let´s go viral!
Každý den programu orientovaného na digitální marketing v Rokytnici nad Jizerou byl nabitý praktickými workshopy, při kterých mohli lidé prokázat schopnost kreativně uvažovat, tvořit a rozvíjet svůj potenciál. Vzhledem k tomu, že se jednalo o neformální vzdělávání, každé sezení mělo hlavní téma a program, na jehož vzniku se podíleli i sami účastníci. Způsob jeho zpracování ale závisel čistě na jejich kreativitě a nápadech. „Jednou z hlavních aktivit byla tvorba videí, která se opakovala v různých cvičeních. Účastníci měli ve skupinkách vytvořit video na vybrané téma, které se následně pokusili šířit tak, aby se stalo virálním,“ popisuje Tomáš Švacho program výměny.
„Hlavním cílem celé aktivity Let's Go Viral bylo to, aby účastníci společně vytvořili vlastní program, který mimo jiné zahrnoval třeba bezpečné zacházení s internetem, jaká na něm můžou hrozit nebezpečí, ale také to, jak z toho můžou sami těžit – třeba umět se orientovat v LinkedInu, sdílet videa, pochopit virtuální marketing a další užitečné věci,” vysvětluje.
Na aktivitách jsou z různých zemí nejen účastníci, ale i group leadeři. „Dost mě zajímalo, jak celá organizace funguje, tak jsem se rozhodl na tuto pozici přihlásit,“ popisuje Dovidas Raguckas původem z Litvy, který se už předtím zúčastnil nejedné aktivity jako participant. Na výměně mládeže Let´s go viral! pomáhal s organizací a celkový výsledek hodnotí pozitivně. „Byla to úžasná příležitost si zdokonalit digitální dovednosti, které jsou užitečné a potřebné, zejména v současné době. Výměna naplnila moje očekávání,” zakončuje.
Výměnu mládeže Let´s go viral si pochvaluje i osmnáctiletý Alex George Teodoreanu z Rumunska. „Téma projektu bylo opravdu zajímavé, to je i důvod, proč jsem se vůbec přihlásil. Hodně mě bavily aktivity, při kterých jsme vytvářeli obsah pro sociální sítě. Vždycky jsem chtěl být tvůrcem obsahu a tato výměna mě ještě víc namotivovala, abych se tomu začal věnovat. Určitě ty znalosti, které jsem tu získal, využiju i zpátky doma,” doplňuje účastník.
Jedním ze způsobů, jak šířit povědomí o těchto projektech a aktivitách, je prostřednictvím kamarádů – zkušenosti z první ruky. Lidé často uvěří spíše svým vrstevníkům, kteří se některé z aktivit zúčastnili už dříve než informacím na sociálních sítích. Účastníci mají po projektu jeden úkol, a to je takzvaný diseminační plán – jeho účelem je šíření povědomí o aktivitách. Participanti představí svoje zážitky a nové zkušenosti svým kolegům, kamarádům, spolužákům a podobně. „Může to být prezentace ve škole, nějaký větší příspěvek na Instagramu, nebo třeba video na YouTube. Mělo by být ale něco, co se dostane k dalším lidem, kteří se pak do budoucna budou o tyto aktivity více zajímat a účastnit se jich,“ říká Švacho. V poslední době se ale projektům dostává přeci jen stále více pozornosti na sociálních sítích. Vysoký počet sledujících třeba na instagramových účtech organizací, které je propagují, podporuje jejich legitimitu.
Každý projekt je spolufinancován z fondů Evropské unie – tyto finance pokrývají náklady na ubytování, jídlo a dopravu během celé aktivity pro všechny účastníky, ale také materiály a pomůcky, které se na těchto výměnách používají podle jejich zaměření. Při výměně mládeže Let´s go viral!, jejíž tématem byl digitální marketing, mohli účastníci využívat například fotoaparáty. Tyto možnosti následně zlepšují kvalitu celkové zkušenosti participantů a zároveň je obohacují o nové dovednosti. „Díky projektu jsem měla příležitost využít znalosti digitálního marketingu v praxi, což je něco úplně jiného než jen jejich studium,“ popisuje Dominyka Drunytė, účastnice, která na výměnu mládeže přijela do Česka až z Litvy a zároveň studentka komunikačních studií a technologie pro správu informací v litevském Kaunasu.
Užitečná zkušenost s přesahem do osobního života
Erasmus+ aktivity jsou pro mladé lidi velkým přínosem, protože jim pomáhají rozvíjet dovednosti a získávat zkušenosti, které mohou využit i v dalších fázích svého života. Tyto zkušenosti jim pomáhají lépe porozumět mezilidským vztahům, posílit sebevědomí a často objevují jejich další využití pro své vzdělávání nebo kariéru. A to nejen co se týče vědomostí, ale také třeba při hledání práce – na konci výměny každý účastník dostane takzvaný Youthpass, certifikát o úspěšném absolvování aktivity obsahující všechny klíčové kompetence, který může využit třeba ve svém životopisu.
Erasmus+ výměny mládeže jsou přínosem nejen pro profesní život, ale mají často velký vliv také na osobní životy participantů. Stejně tak rychle jako se účastníci sblíží, s koncem aktivity se musí i rozloučit a odcestovat zpátky do své země. „Největší mentální výzvou je vrátit se domů, protože když jede člověk na projekt, opravdu se vrátit nechce. Musí si ale uvědomit, že život jde dál,“ říká student Nemanja Vozarevic pocházející ze Srbska.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na mail: 496823@mail.muni.cz. Děkujeme.