Původně Kraus uvažoval o profesi lékaře, protože mu ale chirurgické nástroje a krev naháněly hrůzu, padl nakonec výběr na psychologii. Zásadní směr jeho studiím udal předmět Introduction to neuropsychology, který si Kraus zapsal hned v prvním semestru bakalářského studia. „Téma neuropsychologie a zkoumání mozku v souvislosti s lidskou myslí mi připadalo jako velmi zajímavé propojení a hrozně jsem se pro to nadchnul,“ pochvaluje si Kraus. Předmětů podobného zaměření na katedře psychologie bylo v nabídce minimum, proto si jako samouk dohledával řadu informací sám.
Vyvrcholením bakalářských studií byla Krausova závěrečná práce zaměřená na pracovní paměť, která slouží k uchování informací po krátkou dobu. „Cílem výzkumu bylo zjistit, zda přes sluchátka paralelně vysílané frekvence, takzvané binaurální beaty, které podle teorie ovlivňují mozkovou aktivitu, mohou zvýšit kapacitu pracovní paměti mozku. Chtěl jsem tím pomoct třeba pacientům s Alzheimerovou chorobou. Rozdíl tam nakonec byl, i když minimální,“ popisuje vědec. Za práci obdržel stipendium I. A. Bláhy, výsledky výzkumu poté publikoval v mezinárodním časopise Studia psychologica.
Přítomnost blízkého člověka při léčbě pomáhá
Neméně zajímavé výsledky přinesla Krausova diplomová práce. Zkoumal v ní aktivitu mozku při prožívání negativních emocí a to, jak tuto aktivitu tlumí lidský dotek. K výzkumu jej popostrčila jeho školitelka Lenka Lacinová. „Byla na konferenci v New Yorku, kde zažila velmi podnětnou přednášku vědce Jamese Coana,“ vzpomíná Kraus, který se pro navrhované téma ihned nadchnul. V práci poté se spolupracovníky zkoumal, zda sociální opora blízkého člověka dokáže zmírnit intenzivní aktivitu související s prožíváním negativních emocí. „Participanty jsme požádali, aby mysleli na smutné a stresující události v jejich životech. Poté jsme přizvali jejich blízké, kteří je v tichosti drželi za ruku. Zjistili jsme, že při poskytnutí sociální opory partnerům výrazně klesla elektrická aktivita mozku, která souvisí s negativním emočním prožíváním,“ přibližuje Kraus. V druhé fázi se účastníci výzkumu drželi za ruce s cizími lidmi, jejich účast ale dokázala utišit negativní emoce znatelně méně.
Hlavním přínosem studie je předpoklad, že psychický stav pacientů izolovaných v nemocnici může výrazně zlepšit sociální kontakt s jejich blízkými. To by se podle Krause mělo promítnout do změny přístupu k pacientům. „Někdy mám pocit, že se z péče o pacienta vytrácí lidskost,“ připouští psycholog, který do budoucna plánuje metodu „držení za ruku“ uplatnit při výzkumu pacientů s depresivními a úzkostnými stavy.
Změna studijního prostředí přinesla nové výzvy
Rozšíření se výzkum dočkal v podobě disertační práce pod vedením školitele Roberta Romana, ve které spolu s týmem dobrovolníků zopakoval stejný experiment pomocí funkční magnetické rezonance. Závěrečný výstup tentokrát Kraus nepublikoval na fakultě sociálních studií. Své obzory si rozhodl rozšířit na lékařské fakultě. „Přemýšlel jsem, jakým směrem se vydat. Pak se mi do rukou dostala nabídka nového programu doktorského studia neurověd, který otevřela Masarykova univerzita ve spolupráci s výzkumným centrem CEITEC,“ vypráví Kraus.
Při přechodu ze sociálního do lékařského prostředí čelil několika výzvám. Velkým šokem pro něj byl jiný vědecký jazyk i neznalost lékařských termínů. „Prvních pár měsíců mi trvalo, než jsem se dokázal na toto nové prostředí naladit. Po večerech jsem se učil anatomii mozku i principy fungování magnetické rezonance,“ popisuje badatel. Změnou pro něj byla také povaha studia. Vášnivé diskuze v kolektivu spolužáků na fakultě sociálních studií vystřídala převážně individuální práce. „Spolupráce na doktorátu je už postavená na profesionálnějších vztazích. Rozebíráte praktické věci ohledně experimentu, který děláte, a na filozofování není prostor,“ upřesňuje výzkumník.
Studium neurověd si pochvaluje. Tato zkušenost mu dala zejména schopnost fungovat na pomezí vícero oborů. „Bylo pro mě velmi stimulující dozvídat se z různých stran informace o lidském mozku, které můžu dále uplatnit ve své praxi,“ popisuje Kraus.
Za klíčový pro svůj rozvoj považuje také nedávný studijní pobyt v zahraničí, kde se seznámil s prostředím špičkových evropských laboratoří zaměřených na výzkum mozku. Zpočátku koketoval s myšlenkou studovat v Itálii, nakonec ale zamířil na sever, do Švédska. Na tamní lékařské univerzitě Karolinska Institutet akademici testovali novou metodu funkční magnetické spektroskopie, která umožňuje měřit změny hladin konkrétních chemikálií v mozku v reálném čase. Krausovi to učarovalo. „Měl jsem možnost se podílet na projektech, spolupracovat s vynikajícími výzkumníky a ještě lepšími lidmi, se kterými jsem si vytvořil skvělé přátelské vazby,“ vypráví Kraus. Ve Švédsku se naučil používat také nové metody analýzy dat. „Pro mě byl tento pobyt jedním velkým zážitkem,“ usmívá se vědec.
V učitelské profesi našel zalíbení
Ještě nedávno chodil na přednášky jako student, nyní Kraus na katedře psychologie působí jako odborný asistent a vede několik vlastních kurzů, jako je například Integrace kognice, emocí a motivace nebo v angličtině vyučovaný Introduction to human affective and social neuroscience. Jeho motivací je kromě jiného přinést studentům čerstvé poznatky z biologické psychologie, které sám v době svých studií zoufale postrádal. Při hodinách Kraus volí přátelský přístup a ke studentům přistupuje jako k sobě rovným. „Nechci být ten typ učitele, který do nich jen nalévá vědomosti a musí mít vždy pravdu,“ uvádí akademik.
S rolí vyučujícího se teprve sžívá. Také proto si ještě netroufá jít do psychoterapeutické praxe jako někteří jeho vrstevníci. „Necítím se zralý na to vést sezení na vlastní pěst. Chci nejdřív nahromadit co nejvíce informací o lidské mysli, abych poskytl potenciálním klientům smysluplné odpovědi,“ vysvětluje nováček mezi učiteli.
Nezahálí ani ve vědecké činnosti. Aktuálně žádá s vědci ze sousední University of Vienna o grant na podporu dalšího výzkumu. V něm se chce zaměřit na studium neurochemických a neurofyziologických základů sociální motivace. Konkrétně na oxytocinový a opioidní systém mozku. Věří, že tak pomůže třeba pacientům s autismem či depresí. O výsledky se plánuje podělit se svými studenty. V budoucnu by chtěl také znovu pracovně vycestovat do zahraničí. Zatím jen dočasně, fakulta sociálních studií mu totiž přirostla k srdci. „Mým snem vždy bylo se po čase vrátit domů a předat vše, co jsem se naučil, dál,“ uzavírá Kraus.