Výzkumně se věnujete zejména městskému veřejnému prostoru, venkovským oblastem a rozdílům mezi nimi. Jak jste se k těmto tématům dostal?
Veřejný prostor mě zaujal už při studiích, táhlo mě to k němu, a celé doktorské studium jsem se mu tak věnoval. V disertační práci jsem psal o nákupních centrech. Vycházel jsem z rozhovorů s architekty, k tomu jsem studoval různé dokumenty. Dokonce jsem se nechal zaměstnat jako ochranka, abych zažil na vlastní kůži, jak vypadá ten exkluzivní obchodní prostor. Fascinace venkovem začala při práci pro Ústav zemědělské ekonomiky a informací mezi lety 2007 až 2014. Chtěl jsem více porozumět tomu, jak Češi přemýšlí o venkovu a jaké rozdíly panují mezi městským a venkovským prostorem.
Ve svých akademických textech se mimo jiné zabýváte konfliktem mezi městem a venkovem. Čím je tento rozkol charakteristický?
Je to konflikt, kterého si nejčastěji všimneme, když se díváme na mapy výsledků voleb. Přitom objektivně je rozdíl mezi venkovem a městem malý, protože Česko je extrémně urbanizovaná země. Český venkov je velmi poměštěný. Není to tak, že by neexistovaly rozdíly v životní úrovni. V Česku samozřejmě je periferní venkov, a to zejména v malých odlehlých obcích v pohraničí, ale konflikt je vytvořený na politické úrovni. Venkov se používá jako zástupný termín pro určité hodnoty, jako je například komunita, tradice nebo představy „skutečného mužství“ a „skutečného ženství“. V politickém sporu se o něm vypráví příběhy a je obsazovaný do rolí, někdy pozitivních a jindy negativních. Z toho těží populisti, jako je Kaczynski, Orbán nebo Trump, kteří si berou do úst městské liberály a mluví ve jménu venkova, s nímž však nemají nic společného.
Prostřednictvím publicistiky Pospěch přináší akademická témata širšímu čtenářstvu. Foto: archiv Pavla Pospěcha
Psaní popularizačních textů považuje za zpestření akademické práce
Tato témata rezonují i ve vaší nové knize Neznámá společnost. Můžete její obsah přiblížit?
Je to soubor deseti esejí o současné české společnosti, přičemž každá prezentuje nějaké téma. V úvodu vždy představím konkrétní údaj, který jsem vybral ze sociologických dat nebo pozorování a poté se jej se snažím zasadit do širších souvislostí a vysvětlit, o čem vypovídá. Třeba hned první kapitolu o privatizmu otevírá informace, že v Česku je extrémní počet zahradních bazénů na hlavu. Anebo je tam příspěvek o klimatické změně, další dvě kapitoly se pak zabývají tím, proč nejsme schopní najít konsenzus ohledně koronavirové pandemie. Nechybí ani komentář k bezdomovectví.
Nabízí se srovnání s knihou sociologa Daniela Prokopa Slepé skvrny. Proč jste si namísto eseje nevybral odbornější formu textu?
Důvod je poměrně jednoduchý. Daniel Prokop sedí na obrovském balíku dat, s nimiž dovede kvalitně pracovat, což vidíme i v jeho knížce. Kdežto já jsem primárně učitel, jehož cílem je vysvětlovat různé společenské jevy. Není mou ambicí, aby kniha byla datovou diagnostikou české společnosti, spíše se snažím otevřít nové perspektivy přemýšlení. A na to je formát eseje nejlepší. O uvažování v souvislostech se snažím také na fakultě sociálních studií, kde už osm let vedu předmět Sociologie pro nesociology.
Byl právě tento kurz motivací pro napsání knihy?
Ano, byl. Mě samozřejmě baví pokročilé kurzy na magisterském stupni, protože můžeme jít se studenty v debatách do hloubky. Nic mi však nedělá tak velkou radost, jako když učím někoho, kdo je třeba na začátku studia nebo na úplně jiném oboru a já mu vysvětluju sociologické teorie a vidím, že jej zajímají. A stejně tak mě baví psaní. Už dříve jsem přispíval komentáři do Hospodářských novin nebo do Respektu. Jako akademik jsem placený za publikaci v odborných časopisech, což je svazující. Tímto způsobem se samozřejmě komunikují špičkové výsledky, ale není to psaní, které by mě úplně činilo šťastným. Kdežto psát pro veřejnost je to, co mi radost vždycky dělalo, takže napsání knihy bylo nevyhnutelné.
Stát v očích Čechů dlouhodobě selhává
Vaše kniha se zaměřuje i na pandemii koronaviru. Čím si vysvětlujete, že jsme se z této krize dosud nedostali?
Češi nedůvěřují státu a jeho institucím, a snaží se obcházet státem daná pravidla. Když lidé vnímají stát jako slabý a neefektivní, hledají soukromé způsoby, jak se zařídit. Postupně se tak zmenšuje oblast působnosti státu a skutečně roste jeho neefektivita. Vzniká tak bludný kruh. Pracujeme načerno mimo dosah státu, šijeme si roušky mimo dosah státu a tak dále. Pandemie je pouze vyvrcholením systematického oslabování veřejných institucí v Česku.
Proč je společnost ohledně koronaviru tak rozkmotřená?
Podle mého názoru přeceňujeme roli faktů a nedoceňujeme roli příběhů. Neustále přemýšlíme o lidech jako o hledačích pravdy, jenže lidé nehledají pravdu. Lidé hledají smysl. Tutéž informaci je možné zasadit do dvou zcela protichůdných příběhů, a pokaždé dává smysl. Mnozí pociťují frustraci nad tím, že se lidé neřídí fakty a důvěřují dezinformátorům. V domnění, že jim otevřeme oči, zakládáme různé factcheckingové servery. Ale za tyto problémy nemůžou dezinformátoři a nevyřeší je ani tyto projekty. Je to otázka příběhů, a to si myslím, že je perspektiva, která se ve veřejné debatě podceňuje. Z čehož plyne frustrace, že společnost nemůže dospět ke shodě.
V anotaci knihy slibujete, že po jejím přečtení čtenář mimo jiné získá odpověď na otázku, proč Češi neustále omílají vtipy o frontách na banány. Jak vás tato otázka napadla?
Zaujalo mě, že ve veřejné debatě přetrvává sdílení symbolu front, a chtěl jsem vysledovat, proč se k němu společnost pořád vrací. Čekal bych, že po třiceti letech zanikne, což se nestalo. Dává ale smysl, že fronta uvízla ve společenské paměti. Funguje jako dokonalá metafora minulého režimu, na který vzpomínáme. Ve frontě jsme si měli být všichni rovni, zároveň je znakem civilizovanosti a racionality. Ve slavných frontách na banány však žádný z těchto principů nefungoval. Také komunistický režim měl být rovnostářský, civilizovaný a racionální, ale nakonec jen vytvářel nové nerovnosti, popíral slušnost a místo racionality jsme tu měli absurdní ekonomiku, v níž se nedal pomalu ani koupit toaletní papír. Proto jsou fronty dodnes tak mocným symbolem: jsou to koncentrované balíčky minulého režimu. A v tom také spočívá práce sociologa – zkoumat věci, které působí podivně, a vysvětlovat, v čem dávají smysl.
Profesně se Pospěch věnuje výzkumu měst, venkova a sociální teorii. Foto: archiv Pavla Pospěcha
Díky stipendiu se podíval do Spojených států
O frontách za socialismu jste se rozepsal zejména při pobytu na Yale University, kde jste byl před čtyřmi lety na Fulbrightově stipendiu jako hostující výzkumník. Jak tuto zkušenost hodnotíte?
Jako naprosto rozhodující. Do Spojených států jsem nejel s přehnaným očekáváním. Velice brzy jsem se ale přesvědčil, že jde o špičkovou univerzitu. Jako výzkumník tam máte prvotřídní péči. Například pokud sháníte nějakou kapitolu z knihy, která vyšla třeba před padesáti lety, zadáte požadavek do systému a do čtyřiadvaceti hodin ji máte v mailu. Ohromná byla také úroveň diskuzí a oponentur. Působil jsem na Center for Cultural Sociology, což je nyní asi nejvýznamnější pracoviště v oblasti sociologické teorie. Vede jej světoznámý sociolog Jeffrey Alexander. Takže když jsem napsal odborný článek, kritizovali mi jej lidé, kteří jsou nejlepší ve svém oboru.
Vrátíme-li se k vaší knize, jaké další výzvy stojí před českou společností?
Nejvýznamnějším problémem současnosti je klimatická změna. Sociologové se snaží pochopit, proč urgentní varování vědců vyvolává tak vlažné společenské odezvy. Podle jednoho z vysvětlení, které se nabízí, jsou tato fakta hluboce v nesouladu s tím, jak si představujeme sami sebe jako společnost. To, že před zprávami o stavu planety zavíráme oči, je racionální reakce. Snažíme se tak vyhnout sociálnímu traumatu. Od dětství nás učili, že jedině pokrokem spějeme k lepším zítřkům. A teď se dozvídáme, že tento pokrok má negativní dopady a my za ně poneseme zodpovědnost. To je přece strašná rána pro sebepojetí.