Zkušenosti z volebních kampaní předává Miloš Gregor studentům

Miloš Gregor působí jako asistent na katedře politologie brněnské fakulty sociálních studií a mezi jeho hlavní výzkumná témata patří politický marketing, volební kampaně a propaganda.

1. 8. 2016 Zuzana Brandová

Asistent na katedře politologie Miloš Gregor. Foto: Zuzana Brandová

Miloš Gregor působí jako asistent na katedře politologie brněnské fakulty sociálních studií a mezi jeho hlavní výzkumná témata patří politický marketing, volební kampaně a propaganda. Když zrovna nepracuje, rád poslouchá hudbu, přečte si knihu nebo zajde na koncert.

Výzkumná činnost Miloše Gregora je rozdělená do dvou směrů – jednak se věnuje politickému marketingu, volebním kampaním, politické reklamě a tomu, jak politici v demokratických režimech komunikují se svými voliči, druhou oblastí jeho výzkumu je pak propaganda a manipulativní techniky. „Většinou mám rozpracovaných více studií a analýz, protože jsem člověk přelétavý a málokdy vydržím na něčem pracovat třeba půl roku v kuse,“ přiznává výzkumník.

V létě plánuje dokončit svoji disertační práci, v níž se zaobírá konceptem brandingu u politických stran. Zkoumá, jak dvě politické strany, ODS a ČSSD, v České republice drží takzvanou značkovou komunikaci a jestli je konzistentní. Taky se zaměřuje na to, jak tyto dvě strany komunikují s voliči. O brandingu psal Gregor už ve své magisterské práci, v níž se zabýval případovou studií TOP 09.

Gregor se podílel se i na několika volebních kampaních, například na kampani jihomoravské ODS při sněmovních volbách nebo na kampani Karla Schwarzenberga při přímé volbě prezidenta. „Měl jsem na starost analýzu internetové komunikace a efektivnosti reklamy. Vyhodnocoval jsem, co zajímá návštěvníky webových stránek,“ upřesňuje svoji funkci ve volebním týmu.

Zda se bude podílet i na kampani při příštích prezidentských volbách, zatím není jasné. Takové práci se ale nebrání, protože politický marketing se neustále vyvíjí, a Gregor tak může studentům kromě teoretických pouček předat i své zkušenosti z praxe.

Popularizační videa mají úspěch

Se svým kolegou Otto Eiblem také natáčí popularizační videa zaměřená na aktuální témata. S tvorbou videí začali před komunálními volbami na podzim roku 2014, kde vysvětlili, jak funguje volební systém do obecních zastupitelstev. Jelikož bylo video úspěšné a sdílela ho média i politické strany, následovala další. Dnes jich mají na kontě téměř patnáct a plánují pokračovat.

Přestože práce politologa Miloše Gregora vyžaduje velké množství četby, sáhne po knize i ve volném čase. Při své práci také cestuje – účastnil se konference v Montrealu v Kanadě, podíval se do Brazílie, Švédska, Španělska nebo Polska. Kromě toho také rád poslouchá alternativní hudební žánry a chodí na koncerty. „V létě mám týden, kdy vypnu a jedu na festival Mighty Sound, který pomáhám organizovat,“ dodává Gregor. Hudební festival se soustředí především na punk a punkrock, hardcore, reggae či ska.

Rád také relaxuje u sledování filmů a v Univerzitním kině Scala si adoptoval sedačku. Projekt se mu líbil, adopce je podle něho dobrá forma podpory univerzitního kina.

Studenti budou vymýšlet, jak čelit propagandě

V podzimním semestru bude Miloš Gregor s Petrou Vejvodovou vyučovat kurz Challenging Propaganda: Interactive Workshop. Úkolem studentů kurzu bude připravit kampaň na téma „Jak čelit propagandě“. Na konci semestru budou výstupy projektu vyhodnoceny a tvůrci nejpovedenějších kampaní budou své projekty prezentovat přímo ve Washingtonu.

Jedná se o unikátní projekt spolufinancovaný americkým ministerstvem zahraničí, do kterého se zapojilo přes dvacet univerzit z celého světa. Projekt se zaměřuje na témata, jako jsou boj s terorismem, extremismem nebo tvorba osvětových kampaní. „Jelikož se s kolegyní Vejvodovou ve výzkumu zajímáme o propagandu, zaměřili jsme kurz na téma, jak čelit propagandě, protože si myslíme, že tohle téma je u nás velmi aktuální,“ vysvětluje Gregor.

Dokládá to ostatně i výzkum Analýza manipulativních technik na vybraných českých serverech, který Gregor s Vejvodovou uskutečnili na jaře. Politologové zkoumali měsíční obsah čtyř webů, které odborníci označují za hlavní šiřitele prokremelské propagandy v Česku – Parlamentní listy, Sputnik, AC24 a Svět kolem nás.

Po zveřejnění výsledků výzkumu o propagandě výzkumníky kontaktovali lidé z institutů Evropské unie a představitelé různých mezinárodních organizací s nabídkou spolupráce. Výsledky výzkumu se objevily i v německých nebo anglicky psaných médiích.

„Studii bychom chtěli dělat opakovaně třeba každého půl roku, abychom viděli vývoj. Zároveň bychom přidali mainstreamové médium jako kontrolní vzorek toho, jak se tyto servery liší od těch, které jsou vnímány jako producenti důvěryhodného zpravodajství. Výzkum bychom rádi rozšířili i do zahraničí,“ prozrazuje politolog své záměry do budoucna.

Medailon

Miloš Gregor dokončuje doktorské studium na katedře politologie fakulty sociálních studií, kde absolvoval bakalářské i magisterské studium politologie. Působí také jako odborný pracovník Mezinárodního politologického ústavu Masarykovy univerzity.

Ve své vědecké činnosti se zaměřuje především na politický marketing, volební kampaně a propagandu. Je spoluautorem publikace České prezidentské volby v roce 2013 nebo odborného článku O čem a jak hovořil Václav Klaus ve svých projevech. Podílel se také na některých volebních kampaních – například při přímé volbě prezidenta na kampani Karla Schwarzenberga. Pro zpravodajský web idnes.cz píše Gregor komentáře, v nichž komentuje především americké prezidentské volby.

Videa

Co je to Islámský stát. Video: Miloš Gregor a Otto Eibl

Populismus v České republice. Video: Miloš Gregor a Otto Eibl

Jak funguje volební systém do obecních zastupitelstev. Video: Miloš Gregor a Otto Eibl


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.