Se slunečným počasím přibývají ve stojanech před fakultou sociálních studií kola, na nichž přijíždějí studenti i zaměstnanci. Kolo má ve městě mnoho výhod – cyklisté se na něm dostanou téměř všude, přičemž nemusí řešit čekání v koloně na ucpané silnici nebo stání v přeplněné tramvaji. Centrum Brna je navíc pro nadšené cyklisty čím dál přívětivější.
Ježdění na kole po Brně považuje Ľuboš Slovák, doktorand humanitní environmentalistiky, za nejpřirozenější a nejpohodlnější způsob dopravy. „Vzdálenosti v širším centru jsou dost malé na to, aby se člověk všude dostal do patnácti minut. Není tu moc kopců, automobilová doprava není až na výjimky příliš hustá a na mnohých trasách jsou navíc vyhrazené cyklopruhy,“ vysvětluje. Kolo jako městský dopravní prostředek volí nejen z ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, ale také proto, že se na něm dostane všude rychleji než tramvají nebo autobusem a jako bonus po dni stráveném u počítače má navíc trochu pohybu.
Na kole po Brně i do školy jezdí také studentka mezinárodních vztahů Hana Valerie Blštáková. „Kolo je podle mě nejlepší prostředek, jak se někam v Brně rychle dostat, hlavně pokud se jedná o centrum. Jako velkou výhodu vidím nedávné zpřístupnění pěších zón pro cyklisty na čtyřiadvacet hodin. Cyklistika je zároveň ekologickým způsobem přemisťování a člověk se alespoň po celodenním sezení na přednáškách nebo v knihovně trochu odreaguje,“ hodnotí studentka.
Jako další výhodu vnímá, že si na kole může o víkendu jednoduše vyjet i za město. Jelikož se fakulta sociálních studií nachází na poměrně rušném místě, o své kolo ve stojanu před budovou strach nemá, ani když ve škole zůstává do večera. Stejně tak to vidí i Ľuboš Slovák. „Zrovna před fakultou jsem své kolo několikrát nechal i přes noc a přestože používám starý tenký lankový zámek, nikdy mi ho neukradli,“ dodává.
Kola si mohou cyklisté nechat i v kolárně
Kromě stojanů před budovou fakulty si mohou cyklisté své kolo také bezpečně uložit a zamknout ve fakultní kolárně, která je přístupná z Marešovy ulice. „Kolárnu mohou samozřejmě využít studenti i zaměstnanci. Její kapacita je ale značně omezená, vejde se tam patnáct kol,“ informoval správce budovy fakulty Jan Jebas, který se také někdy na fakultu dopravuje na kole.
Fakultní kolárnu rád využívá odborný asistent z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií Pavel Pšeja. „Před fakultou bych své kolo nechtěl nechávat. Naštěstí si ho mohu dávat do kolárny, bez této možnosti bych do práce na kole mohl jezdit jen těžko,“ vysvětluje Pšeja. Za největší výhodu jízdy na kole po Brně považuje rychlost a flexibilitu. „Vždycky, když předjíždím ty stojící nebo se pomalu sunoucí kolony aut, jsem opravdu rád, že v jednom z nich nesedím. A také zpravidla nemívám problém s parkováním,“ dodává.
Podle mluvčího brněnské městské policie Jakuba Ghanema se strážníci v Brně ročně zabývají přibližně deseti krádežemi kol. Zloději se podle něj nezaměřují pouze na drahá kola, ale také na starší modely. Mnoho majitelů ale ztrátu levnějšího bicyklu ani nenahlásí. „V řadě případů podezřelého odhalí přímo naše hlídky při pravidelných kontrolách,“ říká Ghanem. Naposledy tak strážníci zmařili pokus o krádež kol v březnu, kdy se mladík snažil ukrást dvě jízdní kola v České ulici. „Z poslední doby si ale nevybavuji žádný případ krádeže kola přímo před budovou fakulty sociálních studií,“ zdůrazňuje Ghanem.
Nahlášenými krádežemi kol se však zabývají nejen městští strážníci, kteří řeší případy, kdy škoda nepřesáhne pět tisíc korun, ale i policisté, v jejichž kompetenci jsou případy krádeží dražších bicyklů. Loni se policisté v Brně zabývali téměř čtyřmi sty případy nahlášených krádeží jízdních kol. „Statistiky zahrnují i krádeže kol například ze sklepů či obchodů. Rovněž z nich není možné vyčíst, v jaké konkrétní lokalitě se krádež stala,“ vysvětlila mluvčí jihomoravské policie Andrea Cejnková.
Pro to, aby lidé krádežím kol předešli, strážníci doporučují používat kvalitní zámky. Na trhu jsou k dostání i výrobky, které zvukem upozorní na nešetrnou manipulaci se zámkem. Prodávají se také řetězy s vysokou pevností a své kolo může majitel sledovat také pomocí GPS lokátoru.