Příležitost k mezinárodní spolupráci
Kurz Blended Intensive Programme (BIP), který fakulta hostila letos poprvé, se zabýval způsoby, jakými mohou sociální pracovníci ovlivňovat tvorbu politik a jejich zavádění do praxe. Kurz má podobu krátkodobého studijního programu a skládá se z prezenční a on-line části.
Do programu se zapojili studující ze čtyř evropských univerzit: University of Florence v Itálii, University of Zagreb v Chorvatsku a Univerzita Mateja Bela na Slovensku. V organizaci BIP kurzu a s ní spojeným hostitelstvím se zúčastněné univerzity pravidelně střídají. „S těmito univerzitami spolupracujeme opakovaně. Letos pořádáme kurz zaměřený na politickou praxi v sociální politice a věříme, že za dva roky se stejným tématem vyjedeme zase k některému z partnerů buď do Itálie, Chorvatska nebo na Slovensko,“ řekl iniciátor vzniku BIP kurzu Roman Baláž. Systém podle něj umožňuje nejen budování kontaktů a dlouhodobé spolupráce: každá země přispívá kurzu svou vlastní specifickou perspektivou a přístupem.
„Chtěla jsem si vyzkoušet účast v kombinovaném programu a slyšela jsem dobré ohlasy na studium sociální práce v Brně. Kurz je interaktivní a zaměřujeme se na zajímavá témata, což velmi oceňuju.“
Josipa z Chorvatska, účastnice kurzu
Po celosemestrální přípravě na domovských univerzitách přijeli účastníci ze tří evropských zemí do Brna, kde spolu se studujícími z FSS absolvovali prezenční část kurzu. „Studující se předtím dvakrát setkali on-line, začali téma zpracovávat a přemýšlet o něm,“ objasnila organizátorka kurzu Daniela Jaklová Střihavková.
Během prezenčního týdne seznámili vyučující účastníky kurzu s tím, co změna politik v sociální práci znamená, na jakých úrovních se může odehrávat a jaká je v celém procesu role sociálních pracovníků. Hostující experti poskytli účastníkům také praktické příklady toho, jak lze sociální politiku měnit. Expertka na sociální politiku Ivana Dobrotić představila proces změny na příkladu zavedení bezplatných školních obědů, na kterém se v rodném Chorvatsku sama podílela. Studujícím tak ukázala, jak konkrétní změny ve veřejné politice prosazovat.
Skupinový projekt: Cesta ke změně nefunkční politiky
Studující byli rozděleni do mezinárodních týmů, ve kterých po celý týden intenzivně pracovali na zadaném praktickém úkolu. Vyzkoušeli si celý proces změny politiky – od formulace problému až po návrh řešení. „Úkolem účastníků bylo naformulovat problém, který chtějí řešit, navrhnout způsoby řešení a pojmenovat, které příležitosti a rizika případné zavedení změny přináší,“ uvedla Jaklová Střihavková.
V mezinárodních týmech spolupracovali studující na praktickém projektu, který na konci kurzu prezentovali ostatním. Foto: Michaela Nespěchalová
Baláž zdůraznil změnu, kterou tento typ vzdělávání může podpořit. „Studující z jiných zemí mohou přemýšlet o problematikách úplně jinak. Chceme, aby se účastníci dostali za hranice vlastního komfortu a museli vyjednávat o vlastních názorech,“ řekl. Oba organizátoři po celou dobu trvání kurzu poskytovali účastníkům podporu, odborné vedení a zpětnou vazbu k projektům.
Pro studující je tak úkol praktickým výstupem, ale i příležitostí naučit se spolupracovat s kolegy z jiných zemí. Výsledný projekt studující na konci týdne prezentovali ostatním skupinám a dostali zpětnou vazbu od organizátorů a ostatních účastníků kurzu.
Hlavní výhodou kurzu je to, že je mezinárodní, shodují se organizátoři
Cílem kurzu je podle Jaklové Střihavkové srovnávat různé sociální problémy napříč partnerskými zeměmi. „Například bydlení je téma, které je relevantní jak u nás, tak v Chorvatsku, Itálii i na Slovensku. Zároveň se ukázalo, že existují takové sociální problémy, které v Česku považujeme za důležité a v jiných zemích diskutované nejsou,“ vysvětlila Jaklová Střihavková. Organizátoři kurzu věří, že právě mezinárodní debata bude pro zúčastněné studenty nejvíce obohacující.
„Chci poznat nové lidi a dozvědět se více o sociálních problémech v jiných zemích, protože v každé zemi se soustředí na odlišná témata a přístupy.“
Camilla z Itálie, účastnice kurzu
Účast na kurzu podle Jaklové Střihavkové FSS umožní vyzkoušet si mezinárodní spolupráci v prostředí domova. „Studující se osmělí a poté třeba vyjedou na Erasmus, kde další kontakty,“ řekla.
Předat si zkušenosti a naučit se pracovat s lidmi z jiných zemí
Důvody, proč se studující ze čtyř evropských zemí rozhodli kurzu zúčastnit, jsou různé. „Mým cílem je setkat se s experty, diskutovat s nimi o sociální politice a přenést domů do Chorvatska metody osvědčené praxí,“ řekla studentka z univerzity v chorvatském Splitu Josipa.
Brněnská studentka sociální politiky a sociální práce Kristýna Omastová oceňuje spolupráci v mezinárodních skupinách. „BIP kurz je pro mě velmi přínosný. Spolupráce v mezinárodních skupinách mi poskytuje komplexnější pohled na problematiku a zároveň se zlepšuju v angličtině,“ zmínila.
BIP kurzy jsou průkopníky debaty o přehlížených tématech sociální práce
Témata, která se v běžné výuce sociální práce často přehlížejí, dostávají díky BIP kurzům potřebný prostor a pozornost. „Vyučující sociální práce těmto tématům, tedy například změně politik, obvykle nevěnují tolik prostoru. Díky BIP kurzům na nich ale studující mohou pracovat a dozvědět se více. Je to pro nás také cenná zpětná vazba, která ukazuje, o co mají studenti opravdu zájem,“ vysvětluje Baláž.
Na konci týdne studující prezentovali projekt, na kterém ve skupinách pracovali. Zdroj: archiv organizátorů kurzu
Příkladem je téma digitální gramotnosti, kterému se věnoval loňský BIP kurz v Haagu, jehož se zúčastnili i studující z fakulty sociálních studií. „Ještě před pár lety byla digitální gramotnost považovaná za okrajové téma, dnes se z ní stává běžná součást výuky. BIP kurzy v tom hrají roli průkopníků – ukazují směr, kterým se výuka může vyvíjet,“ dodává Jaklová Střihavková.
Organizátoři kurzu věří, že podobný vývoj může nastat i u problematiky změn politik v sociální práci a téma se tak může stát běžnou součástí výuky.