Co se nevejde do výuky: Mezinárodní kurz přinesl prostor pro přehlížené téma sociální politiky

Studující z katedry sociální politiky a sociální práce na fakulsociálních studií se minulý týden potkali s vrstevníky z Chorvatska, Itálie a Slovenska. Během týdne v Brně se společně setkali s experty z oboru, vyzkoušeli si celý proces změny sociální politiky a v mezinárodních týmech pracovali na projektu. Partnerské univerzity se v hostitelství pravidelně střídají, studující tak za dva roky vyjedou do jedné ze tří dalších zúčastněných zemí.

19. 5. 2025 Klára Tomiková

Studující se v pěti dnech prezenční části kurzu v Brně intenzivně zabývali tématem změny politik v sociální práci. Zdroj: archiv Michaely Nespěchalové

Příležitost k mezinárodní spolupráci

Kurz Blended Intensive Programme (BIP), který fakulta hostila letos poprvé, se zabýval způsoby, jakými mohou sociální pracovníci ovlivňovat tvorbu politik a jejich zavádění do praxe. Kurz má podobu krátkodobého studijního programu a skládá se z prezenční a on-line části.

Do programu se zapojili studující ze čtyř evropských univerzit: University of Florence v Itálii, University of Zagreb v Chorvatsku a Univerzita Mateja Bela na Slovensku. V organizaci BIP kurzu a s ní spojeným hostitelstvím se zúčastněné univerzity pravidelně střídají. „S těmito univerzitami spolupracujeme opakovaně. Letos pořádáme kurz zaměřený na politickou praxi v sociální politice a věříme, že za dva roky se stejným tématem vyjedeme zase k některému z partnerů buď do Itálie, Chorvatska nebo na Slovensko,“ řekl iniciátor vzniku BIP kurzu Roman Baláž. Systém podle něj umožňuje nejen budování kontaktů a dlouhodobé spolupráce: každá země přispívá kurzu svou vlastní specifickou perspektivou a přístupem.

„Chtěla jsem si vyzkoušet účast v kombinovaném programu a slyšela jsem dobré ohlasy na studium sociální práce v Brně. Kurz je interaktivní a zaměřujeme se na zajímavá témata, což velmi oceňuju.“

Josipa z Chorvatska, účastnice kurzu

Po celosemestrální přípravě na domovských univerzitách přijeli účastníci ze tří evropských zemí do Brna, kde spolu se studujícími z FSS absolvovali prezenční část kurzu. „Studující se předtím dvakrát setkali on-line, začali téma zpracovávat a přemýšlet o něm,“ objasnila organizátorka kurzu Daniela Jaklová Střihavková.

Během prezenčního týdne seznámili vyučující účastníky kurzu s tím, co změna politik v sociální práci znamená, na jakých úrovních se může odehrávat a jaká je v celém procesu role sociálních pracovníků. Hostující experti poskytli účastníkům také praktické příklady toho, jak lze sociální politiku měnit. Expertka na sociální politiku Ivana Dobrotić představila proces změny na příkladu zavedení bezplatných školních obědů, na kterém se v rodném Chorvatsku sama podílela. Studujícím tak ukázala, jak konkrétní změny ve veřejné politice prosazovat.

Skupinový projekt: Cesta ke změně nefunkční politiky

Studující byli rozděleni do mezinárodních týmů, ve kterých po celý týden intenzivně pracovali na zadaném praktickém úkolu. Vyzkoušeli si celý proces změny politiky – od formulace problému až po návrh řešení. „Úkolem účastníků bylo naformulovat problém, který chtějí řešit, navrhnout způsoby řešení a pojmenovat, které příležitosti a rizika případné zavedení změny přináší,“ uvedla Jaklová Střihavková.

V mezinárodních týmech spolupracovali studující na praktickém projektu, který na konci kurzu prezentovali ostatním. Foto: Michaela Nespěchalová

Baláž zdůraznil změnu, kterou tento typ vzdělávání může podpořit. „Studující z jiných zemí mohou přemýšlet o problematikách úplně jinak. Chceme, aby se účastníci dostali za hranice vlastního komfortu a museli vyjednávat o vlastních názorech,“ řekl. Oba organizátoři po celou dobu trvání kurzu poskytovali účastníkům podporu, odborné vedení a zpětnou vazbu k projektům.

Pro studující je tak úkol praktickým výstupem, ale i příležitostí naučit se spolupracovat s kolegy z jiných zemí. Výsledný projekt studující na konci týdne prezentovali ostatním skupinám a dostali zpětnou vazbu od organizátorů a ostatních účastníků kurzu.

Hlavní výhodou kurzu je to, že je mezinárodní, shodují se organizátoři

Cílem kurzu je podle Jaklové Střihavkové srovnávat různé sociální problémy napříč partnerskými zeměmi. „Například bydlení je téma, které je relevantní jak u nás, tak v Chorvatsku, Itálii i na Slovensku. Zároveň se ukázalo, že existují takové sociální problémy, které v Česku považujeme za důležité a v jiných zemích diskutované nejsou,“ vysvětlila Jaklová Střihavková. Organizátoři kurzu věří, že právě mezinárodní debata bude pro zúčastněné studenty nejvíce obohacující.

„Chci poznat nové lidi a dozvědět se více o sociálních problémech v jiných zemích, protože v každé zemi se soustředí na odlišná témata a přístupy.“

Camilla z Itálie, účastnice kurzu

Účast na kurzu podle Jaklové Střihavkové studujícím FSS umožní vyzkoušet si mezinárodní spolupráci v prostředí domova. „Studující se osmělí a poté třeba vyjedou na Erasmus, kde navážou další kontakty,“ řekla.

Předat si zkušenosti a naučit se pracovat s lidmi z jiných zemí

Důvody, proč se studující ze čtyř evropských zemí rozhodli kurzu zúčastnit, jsou různé. „Mým cílem je setkat se s experty, diskutovat s nimi o sociální politice a přenést domů do Chorvatska metody osvědčené praxí,“ řekla studentka z univerzity v chorvatském Splitu Josipa.

Brněnská studentka sociální politiky a sociální práce Kristýna Omastová oceňuje spolupráci v mezinárodních skupinách. BIP kurz je pro mě velmi přínosný. Spolupráce v mezinárodních skupinách mi poskytuje komplexnější pohled na problematikuzároveň se zlepšuju v angličtině, zmínila.

BIP kurzy jsou průkopníky debaty o přehlížených tématech sociální práce

Témata, která se v běžné výuce sociální práce často přehlížejí, dostávají díky BIP kurzům potřebný prostor a pozornost. „Vyučující sociální práce těmto tématům, tedy například změně politik, obvykle nevěnují tolik prostoru. Díky BIP kurzům na nich ale studující mohou pracovat a dozvědět se více. Je to pro nás také cenná zpětná vazba, která ukazuje, o co mají studenti opravdu zájem,“ vysvětluje Baláž.

Na konci týdne studující prezentovali projekt, na kterém ve skupinách pracovali. Zdroj: archiv organizátorů kurzu

Příkladem je téma digitální gramotnosti, kterému se věnoval loňský BIP kurz v Haagu, jehož se zúčastnili i studující z fakulty sociálních studií. „Ještě před pár lety byla digitální gramotnost považovaná za okrajové téma, dnes se z ní stává běžná součást výuky. BIP kurzy v tom hrají roli průkopníků – ukazují směr, kterým se výuka může vyvíjet,“ dodává Jaklová Střihavková.

Organizátoři kurzu věří, že podobný vývoj může nastat i u problematiky změn politik v sociální práci a téma se tak může stát běžnou součástí výuky.

Blended Intensive Programme (kombinovaný intenzivní program) je jednou z forem mobility programu Erasmus+, která studentům umožňuje absolvovat krátkodobý zahraniční pobyt doplněný o on-line přípravu před samotným výjezdem. V on-line části kurzu se studující seznamují se zadanou problematikou, plní teoretické úkoly a přemýšlejí o tématu finálního projektu. Hlavní podmínkou absolvování kurzu je získání minimálního počtu tří kreditů (ECTS) na hostitelské instituci. Toho studenti docílí plněním úkolů a aktivní účastí v kurzu.

Organizátoři kurzu vnímají, že sociální práce je široká profese, která se nevěnuje pouze jednotlivcům, ale i společnosti a prostředí, ve kterém lidé žijí. Často ale dochází k tomu, že vzdělavatelé i lidé z praxe mají zúžený pohled a soustředí se převážně na přímou práci se svými klienty. Vyučující z FSS chtěpomocí kurzu rozšířit studujícím perspektivu a nabídnout nástroje, které jim umožní ovlivňovat společenské podmínky.

Organizátor a hlavní iniciátor kurzu Roman Baláž. Zdroj: Helena Brunnerová pro Magazín M

Roman Baláž je odborným asistentem na katedře sociální politiky a sociální práce fakulty sociálních studií, kde také v roce 2017 úspěšně dokončil doktorské studium. Zabývá se kritickou sociální prací a rozvojem politické praxe v oboru. Je členem Evropské asociace výzkumu v sociální práci (ESWRA), kde ve spolupráci s kolegy ze zahraničí rozvíjí téma zapojování sociálních pracovníků do rozhodování o politických změnách. Ve své publikační činnosti se věnuje například výzvám kritické sociální práce spojeným s příslušníky romské menšiny nebo limitům sociálních služeb poskytovaných migrujícím lidem

„V kurzu se studující setkali s experty, kteří ve své praxi usilují o změny politik a opatření tak, aby skutečně přispívaly k řešení problémů, pro něž byly vytvořeny. Studující tedy získali inspiraci z praxe a tu následně využili při přípravě vlastních projektů.“

Roman Baláž, iniciátor a organizátor kurzu
Organizátorka kurzu Daniela Jaklová Střihavková. Zdroj: archiv Mariyi Ostrenko

Daniela Jaklová Střihavková působí jako odborná asistentka na katedře sociální politiky a sociální práce, kde také získala doktorský titul. Ve své publikační činnosti se věnuje například tématu služeb pro lidi se smyslovým postižením nebo přístupu pracovníků linek důvěry k opakovaně volajícím klientům.

„Věříme, že mezinárodní debata je pro studenty obohacující. Umožňuje jim poznat zaměření oboru sociální práce v jiných zemích a porovnat tato zjištění se situací v Česku.“

Daniela Jaklová Střihavková, organizátorka kurzu
Účastníci BIP kurzu se na výletě v Hustopečích u Brna seznámili s historií města a strávili společný čas v přírodě. Zdroj: archiv organizátorů kurzu

„Rozhodla jsem se programu zúčastnit, protože se chci naučit nové věci a využít je ve své práci v Itálii.“

Silvia z Itálie, studentka a sociální pracovnice
Týden na fakultě sociálních studií přinesl zúčastněným nejen nové poznatky, ale i zkušenosti s mezinárodní spoluprací. Foto: Michaela Nespěchalová

Jak je na tom česká digitalizace a jak dopadá třeba na seniory? Inspirujme se Nizozemskem, říkají účastníci projektu

Projekt Digitální gramotnost pro sociální pracovníky

V loňském roce se studující z katedry sociální politiky a sociální práce na FSS zapojili do mezinárodního projektu Digitální gramotnost pro sociální pracovníky, kde společně s vrstevníky z Finska a Nizozemska porovnávali vývoj digitalizace veřejné zprávy v zúčastněných zemích. Pod záštitou BIP kurzu účastníci absolvovali on-line část, během které se seznámili s problematikou a poté strávili týden v nizozemském Haagu.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, napište prosím editorce Atria na mail: 520085@mail.muni.cz.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.